De stad die weigert te sterven

Vincent van Gogh deed het met verf, Stephan Vanfleteren pakte zijn camera.

In 1878 vestigde Van Gogh zich in de Borinage. Hij had geen verweer tegen wat hij in de vervallen mijnstreek aan armoede zag. Als evangelist (schilder moest hij toen nog worden) kon hij de troosteloosheid alleen maar tekenen. In Mons was tot voor kort een expositie van dit werk vol geploeter te zien.

De Belg Vanfleteren is bijna anderhalve eeuw later net zo geschokt over de grauwe armoede in Wallonië. Het is de lange erfenis van het verval van industrie en mijnbouw. Vanfleterens reportage 'Charleroi' bracht The New York Times in vervoering. Hij toont, aldus de Amerikaanse krant, het 'licht in de donkerste stad van België, die ondanks de armoede weigert te sterven'.

De beelden van Vanfleteren verschillen van die van Van Gogh. De Nederlander raakte er gedesillusioneerd, de Belg houdt hoop, hij ziet een 'stad in transitie', raakt ontroerd door haar gastvrijheid en doet in imposant zwart-wit verslag van zijn rondwandelingen.

In het Musée de la photographie (Charleroi, Avenue Paul Pastur) is het werk te zien dat in het gelijknamige boek is opgenomen.

Stephan Vanfleteren: Charleroi - Il est clair que le gris est noir Kannibaal; 256 blz. euro 35,=

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden