De staalfusie tussen Tata en ThyssenKrupp gaat niet door

Een staalarbeider van ThyssenKrupp in een fabriek in Duisburg, Duitsland. Beeld REUTERS

ThyssenKrupp en Tata Steel trekken de stekker uit hun beoogde fusie. De staalbedrijven kwamen tot die conclusie na gesprekken met de Europese Commissie. 

Daaruit kwam naar voren dat er nog de nodige concessies moesten worden gedaan om bezwaren weg te nemen. Dat was voor de bedrijven een stap te ver.

Er gingen al langer geluiden rond over het mislukken van de fusie tussen de Europese activiteiten van Tata Steel, waartoe ook de fabrieken in IJmuiden behoren, en ThyssenKrupp. Het fusiebedrijf zou volgens Brussel een te groot marktaandeel krijgen. De bedrijven beloofden onderdelen te verkopen, maar dat was voor de Europese Commissie onvoldoende om akkoord te geven. 

Met het doen van nog meer handreikingen verdampten ook de beoogde economische voordelen van het samensmelten van activiteiten. In Brussel zei een commissiewoordvoerder tegen het ANP dat het onderzoek naar de staalfusie nog gaande is. De deadline voor een beslissing van de Europese mededingingsautoriteit staat nog altijd op 17 juni. Maar de twee bedrijven wachten dat niet af.

Zesduizend banen weg

Het annuleren van de fusie heeft als gevolg dat ThyssenKrupp zesduizend banen gaat schrappen. Vierduizend daarvan verdwijnen bij vestigingen in Duitsland, liet bestuursvoorzitter Guido Kerkhoff volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung weten. Tweeduizend banen zouden ook zijn verdwenen als de fusie wél was doorgegaan. In welke andere landen naast in Duitsland banen verloren gaan, is nog niet bekend. ThyssenKrupp had medio vorig jaar circa 1200 werknemers in Nederland. 

Gedwongen ontslagen kunnen niet worden uitgesloten. ThyssenKrupp gaf vakbonden in de aanloop naar de beoogde fusie nog garanties over werkgelegenheid en behoud van Duitse fabrieken tot 2026. Die garanties gelden nu niet meer, liet de personeelsdirecteur van het bedrijf weten. Van de in totaal 161.000 werknemers van ThyssenKrupp werken er circa 27.000 bij de Europese staaldivisie.

Tata Steel benadrukte onlangs nog het belang van een succesvolle samensmelting van de divisies. De aandacht van het Indiase bedrijf zou na de Europese deal volledig naar de thuismarkt kunnen gaan. In India wil Tata verder groeien, onder meer door capaciteitsuitbreiding en overnames. Het niet doorgaan van de fusie in Europa zal de groei in India belemmeren. Tata Steel verdient circa twee derde van zijn geld in eigen land. 

Tata Steel en ThyssenKrupp waren sinds 2016 in gesprek over een fusie van hun Europese staalactiviteiten. Het hoofdkantoor van de joint venture zou in Nederland komen. Dat gaat nu dus niet door. Het Indiase bedrijf reageerde teleurgesteld en wijst met een beschuldigende vinger naar beleidsmakers in Brussel. Ondanks extra inspanningen van de bedrijven om mededingingsbezwaren weg te nemen, zou de Europese Commissie naar verwachting toch geen akkoord geven. Daarop werd de handdoek in de ring gegooid. 

Geen gevaar

Het schrappen van de fusie van de Europese staalactiviteiten van ThyssenKrupp en Tata Steel vormt geen gevaar voor de Nederlandse activiteiten van Tata Steel in IJmuiden, denkt Frits van Wieringen, voorzitter van de ondernemingsraad van Tata Steel Nederland. “Na al die tijd onderhandelen is het natuurlijk teleurstellend dat het plan niet doorgaat, maar de gevolgen voor Nederland zijn nul. We blijven in IJmuiden gewoon staal maken en zijn een winstgevende onderneming.”

Vakbond FNV verwacht ook geen gevolgen voor de werkgelegenheid bij Tata Steel in Nederland. Op de lange termijn zaten er wel voordelen aan de samenvoeging, denkt bestuurder Aad in ’t Veld. “Daarom is het jammer als de fusie niet doorgaat. Maar Tata IJmuiden blijft gewoon doordraaien.’’ 

Op korte termijn zal het staalbedrijf zijn strategie voor de Europese activiteiten, waaronder de productielocatie in IJmuiden, uit de doeken doen. Het bedrijf zegt dat er meerdere opties zijn. “We moeten terug naar de tekentafel.” 

Beleggers in Tata Steel schrokken van de berichtgeving over het schrappen van de fusieplannen. Het aandeel van de staalreus raakte op de beurs in India ruim 6 procent aan beurswaarde kwijt. ThyssenKrupp noteerde in Frankfurt vrijdag rond het middaguur bijna 14 procent hoger.

Lees ook:

De Hoogovens in IJmuiden fungeren als leerschool voor Tata India. 

Tata Steel richt zich met zijn productie vooral op groeimarkt India. En Hoogovens dan? ‘Hoogovens biedt Tata een kijk op de toekomst.’ 

Honderd jaar ijzer en staal op een briljant gekozen plek.  

Het was een avontuur: een staalfabriek ver weg van de ertsmijnen. Maar Nederland had zo’n fabriek nodig, dachten politici en industriëlen destijds. Nu viert Hoogovens zijn honderdste verjaardag. Roerige jaren vaak, met hoge pieken en diepe dalen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden