De sportieve Amerikaan slurpt dure olie in zijn suv

De wereld kreunt onder de hoge benzine- en dieselprijzen. De afgelopen twintig maanden is de prijs per vat olie gestegen van zo'n 10 tot meer dan 30 dollar. Reden genoeg voor het Duitse Der Spiegel een gesprek aan te gaan met de secretaris-generaal van de Opec (Olieproducerende en -exporterende landen), de Nigeriaan Rilwanu Lukman. Volgens het blad heeft hij in de zes jaar dat hij de scepter zwaait bij de Opec, 'met ijzeren discipline' weer een ouderwetse machtsfactor gemaakt van het oliekartel.

De Opec-man wijst er fijntjes op dat van de twee mark die een liter benzine in Duitsland kost, 68 procent als belasting naar de Duitse staat gaat, 16 procent naar de raffinaderijen en handelaren en dat de overige 16 procent voor de exporteurs is. Dus verdient de Duitse staat meer dan drie keer zoveel aan een liter benzine dan het olieleverende land. ,,Maar het oppompen van een vat olie kost in Saoedi-Arabië slechts tussen de een en twee dollar, terwijl het voor 30 dollar wordt verkocht'', repliceert Der Spiegel. Lukman: ,,Maar wat kost het oppompen van een liter mineraalwater dan en hoe duur wordt die wel niet verkocht. Niemand kan verwachten dat een land zijn olie weggeeft.''

Aan het eind vraagt het weekblad of de tijden dat olie als politiek pressiemiddel werd ingezet, nu voorbij zijn. Lukman: ,,De Opec heeft nooit het zogeheten oliewapen ingezet... en wat de toekomst betreft, dat heb ik niet in de hand.''

Hoewel benzine in de Verenigde Staten relatief goedkoop is, klagen ook Amerikanen. Vooral zij die in de zogenaamde Suvs (sport-utility vehicles, een soort luxeterreinvoertuigen) rijden. Ze slurpen bezine en zijn een rage in de VS, meldt de Britse Economist. Gewone personenauto's dienen in Amerika volgens de wet honderd kilometer te rijden op zo'n 8,5 liter benzine, dus maakten de fabrikanten wat kleinere 'on-Amerikaanse' auto's. De Suvs vallen onder light trucks. Daarvoor geldt die beperking niet. Miljoenen Amerikanen rijden nu in zo'n zware 'sportieve' vierwiel-aangedreven bak.

Maar nu, met de dure benzine, klagen ze steen en been. Je zou zeggen, ga dan weer in een gewone auto rijden, dat terrein-gedoe is toch onzin, maar veel Amerikanen zijn verknocht aan zo'n ding. Dus zinnen de fabrikanten op lichtere, meer gestroomlijnde suvs met nieuwe motoren en allerhande snufjes. Zoals een auto waarvan je de afstand van de bodem tot de grond kunt variëren (hadden die oude Citroëns dat ook al niet?). Alles mag als het maar een suv blijft. The Economist zegt nuchter: ze kunnen natuurlijk ook de wet veranderen.

Nog iets over auto's in hetzelfde blad: ministers-auto's voor leden van het Britse kabinet en dan met chauffeur. Dat kost de Britse belastingbetaler ruim 3000 gulden per week per auto. Er is een hiërarchie: van een gepantserde Daimler voor Tony Blair tot een Ford Mondeo of Vauxhall Vectra voor de laagste goden. De meeste kabinetsleden van New Labour zijn er zeer aan gehecht. Lopen doen maar twee bewindslieden. De chauffeurs vinden dat ze een speciale relatie met 'hun' minister hebben, zeker is dat ze beter dan wie ook weten wat die ministers allemaal uitspoken, maar discretie behoort bij de baan.

Ook een verhaal in The Economist over de poging tot een vijandige overname van de Londense aandelenbeurs door de Zweedse OM-groep, die de Zweedse beurs in handen heeft. De beoogde fusie van Londen met de Frankfurter beurs komt erdoor in gevaar. Volgens het blad hadden zelfs de grijze heren in de City moeite zich een dergelijke stunt van de Zweden te herinneren. Ze kwamen uit bij 842, toen Viking-schepen de Thames opzeilden.

De Amerikaanse bladen Time en Newsweek staan al in het teken van de Olympische Spelen in Sydney. De kanshebbers op goud komen aan bod, en beide bladen hebben een verhaal over doping. Zullen de Spelen clean zijn? We zullen zien, zegt Newsweek. Geen denken aan, zegt Time.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden