De sponsor wil de schijfrem, de wielrenner niet

Schijfremmen werden vorig jaar verboden, maar mogen nu weer.Beeld AFP

Veel renners voelen zich onveilig bij schijfremmen. Maar de markt ervoor is enorm en sponsoren lijken de baas.

De controversiële schijfrem leek vorig jaar een stille dood te sterven. Te gevaarlijk, was het oordeel. Inmiddels is het messcherpe blad terug.

Met succes overigens. Tom Boonen en Marcel Kittel bezorgden hun materiaalsponsor deze weken de primeur. Niet eerder won een coureur een koers op een fiets uitgerust met schijfremmen. Nou zijn remmen en sprinten elkaars tegenpolen in de wielersport maar dat deed niet af aan de publicitaire waarde. Elk succes van Boonen en Kittel straalt af op de sponsor, of het nu om schijfremmen of een kek zadel gaat.

Die schijfrem moet hoe dan ook een commercieel succesnummer worden, meent Bobbie Traksel, voorzitter van de Nederlandse rennersvakbond VVBW misnoegd. Hij heeft ook de foto’s gezien waarop Boonen als een extatische puber zijn nieuwe wielen met schijfremmen aanprijst. “Dat hebben de sponsors graag hè.”

Racefietsfabrikanten

Het zit Traksel dwars dat de internationale wielerunie UCI begin dit jaar schijfremmen weer toeliet nadat ze in april vorig jaar in de ban waren gedaan. Maar verbaasd is hij daarover niet, wijst hij op de grote commerciële belangen van racefietsfabrikanten en materiaalproducenten als Shimano, Trek en Specialized. “De markt voor schijfremmen is enorm. Dat legt een grote druk bij ploegen en renners. Daar komt bij dat de racefietsbranche tegenwoordig het professionele wielrennen zo goed als overeind houdt. Ploegen zijn veel meer dan voorheen afhankelijk geworden van deze sponsoren en hun belangen.” Traksel vermoedt dan ook dat de UCI gezwicht is voor druk uit deze hoek. De UCI wilde overigens niet reageren.

Een stuk minder opbeurend voor de materiaalsponsoren was een andere foto. Daarop was vorig jaar de grote vleeswond te zien op het onderbeen van de Spanjaard Francisco Ventoso na Parijs-Roubaix. De schijfrem had als een roterend vleesmes zijn ledemaat doorboord. Ventoso hield geen blijvende schade over aan zijn verwonding maar aan het experiment met de nieuwe remtechniek dat een paar maanden eerder was ingezet, kwam abrupt een einde.

Onveilig gevoel

Zoals gezegd keerde de UCI terug op haar beslissing. De bladen dienen nu min of meer bot te zijn, zonder messcherpe zijden. Shimano laat in een reactie weten dat zijn schijfremmen ook zonder de herziene eisen van de wielerunie waren aangepast. “Dit moet volstaan.”

Voor Traksel is daarmee de kous nog lang niet af. Veel renners blijven met vragen zitten, weet de voorzitter van de VVBW. Een is dat de ene helft van het profpeloton met nieuwe remmen rijdt en de andere helft niet. “Vergelijk het remvermogen met het ABS-systeem in een auto. Je staat eerder stil. Het is daarom of alle fietsen ermee uitrusten of helemaal niet. Maar zeker niet half-half.”

In het mountainbiken en veldrijden zijn schijfremmen niet meer weg te denken. Wegrenners wijzen de noviteit niet af, weet Traksel. Maar ze voelen zich er ook niet veilig bij, wijst hij op een onderzoek van de CPA, de internationale beroepsvereniging voor wielrenners. “De respons was met tachtig procent onder 945 renners heel hoog. Precies vier vijfde van hen gaf aan zich onveilig te voelen.”

Verborgen angsten

Dat renners hun angst voor de buitenwacht verborgen houden, heeft alles met hun afhankelijke positie te maken. Traksel: “Ze zijn bang en denken ‘voor mij tien anderen’. Ik weet dat er coureurs zijn die hun negatieve reactie op sociale media weer hebben verwijderd na druk van hun ploeg en fabrikant.”

Dat renners een speelbal zijn in het commerciële krachtenveld is net zo oud als de sport zelf. Toch is voor Traksel de grens van wat profcoureurs nog moeten slikken nu wel bereikt. “Er gaat een moment komen, en dat duurt niet lang meer, dat er mensen opstaan. Peter Sagan bijvoorbeeld, wil niet met schijfremmen rijden. Maar dat lees of hoor je zelden.”

De CPA wil binnenkort opnieuw met de internationale wielerunie rond de tafel. “Er komt eerst een statement. En er gaat een open brief naar de UCI.” Mocht die blijven volharden in haar standpunten dan heeft Traksel nog wel andere middelen, lacht hij. “Ik heb Gianni Bugno (voorzitter CPA, red.) weleens voorgesteld met een helikopter een etappestart te verhinderen. Eens kijken wat er dan gebeurt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden