De solozeiler, zijn boot en de zware storm: adembenemend

All is Lost

Regie: J.C. Chandor. Met Robert Redford.

****

Het vloekrecord in een speelfilm werd onlangs gevestigd door Martin Scorsese's 'The Wolf of Wall Street'. Filmvakblad Variety telde 506 keer 'fuck!', en dat leverde natuurlijk meteen een hilarische compilatie op. Het zogeheten 'fuckfilmpje' circuleerde deze week nog vrolijk op internet, maar is wegens een 'copyright claim' inmiddels verwijderd. Een grotere tegenstelling met 'All is Lost' is niet denkbaar.

De film met Robert Redford als solozeiler op de Indische Oceaan bevat geen dialoog, en nauwelijks monoloog. Je hoort alleen wind en regen, en het geluid van de golven, begeleid door een lyrische score van Alex Ebert die deze week werd bekroond met een Golden Globe.

Redford is in de film alleen. Zijn boot blijkt op een ochtend geramd door een drijvende container. Alle communicatieapparatuur is kapot, en het water stroomt zijn kajuit binnen. Je ziet hem denken, en rustig zoeken naar oplossingen. Het is een beetje zoals in Hemingways 'The Old Man and the Sea'.

Het is een adembenemend schouwspel, vergelijkbaar met de stilte die je overvalt in 'Gravity', die andere recente 'survivalfilm' waarin het ene onheil op het andere volgde, al is 'All is Lost' nog ietsje radicaler in het overboord gooien van een traditionele verhaallijn, en ook niet zo sentimenteel. 'Life of Pi' is vergeleken bij 'All is Lost' veel gedoe.

Terwijl Redford het gat in zijn boot probeert te dichten, steekt er een zware storm op. Wat zich ontrolt is een pakkende strijd met de elementen, waarin de camera vrijwel onafgebroken gericht is op de 77-jarige Hollywoodster. De film van J.C. Chandor, die drie jaar geleden debuteerde met 'Margin Call' (een film over de financiële crisis vol bekende acteurs en rappe dialogen) wordt daarmee meteen een studie van Redfords verweerde kop waarin je een hele Hollywoodgeschiedenis weerspiegeld ziet. Je denkt aan zijn doorbraak in 1969 met 'Butch Cassidy and the Sundance Kid', 'The Great Gatsby' met Mia Farrow, 'Out of Africa' met Meryl Streep, en 'All the President's Men' waarin hij samen met Dustin Hoffman Watergate op het spoor kwam.

De uitgebeende vorm van de film voelt ook als een statement van een acteur en regisseur die in 1980 het Sundance Institute oprichtte voor aspirant-regisseurs, met een jaarlijks en inmiddels invloedrijk filmfestival voor de onafhankelijke film dat vandaag van start gaat in Park City (Utah). Een van de films die deze week op Sundance in première gaan, is Anton Corbijns John Le Carré-verfilming 'A Most Wanted Man'.

Kijk, zo kan het ook, met simpele middelen een sterk verhaal vertellen, waarin de man met de dood in de ogen één keer zo hard 'fuck!' schreeuwt, dat alle 506 'fucks!' uit 'The Wolf of Wall Street' verschrompelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden