De snackbar moet zichzelf opnieuw uitvinden

Snelle hap komt steeds vaker uit supermarkt

De omzet van hotels, restaurants en cafés blijft toenemen: het is zelfs al weer acht jaar geleden dat de inkomstengroei zo groot was als in 2014. Al was de omzet toen hoger. Uit cijfers die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) gisteren bekend maakte, blijkt dat horecabedrijven vorig jaar 5,6 procent meer verdienden dan in 2013. Restaurants en snackbars presteerden het beste.

Dat is een opmerkelijke bevinding van het CBS. Volgens marktonderzoeker Foodstep gaat het namelijk helemaal niet zo goed met de patatzaken. Dat het CBS tot een andere conclusie komt, heeft waarschijnlijk te maken met de definitie. Het cijferbureau rekent ook ijssalons en lunchrooms tot de snackbars. Met deze twee horecabedrijven gaat het wel goed, in tegenstelling tot de traditionele patatzaken.

Sinds het begin van de eeuw raken snackbarhouders, op een korte opleving na, steeds wat van hun omzet kwijt. Ook het aantal cafetaria's is teruggelopen, met bijna 500 tot 5076. Van driekwart van de patatkramen daalde vorig jaar de omzet.

Wie vlug wat wil eten, loopt niet meer als eerste een snackbar binnen. Alleen al door de komst van nieuwe all-you-can-eat-ketens, wokrestaurants, broodjeszaken of online bezorgdiensten. Bij supermarkten, met hun verruimde openingstijden, kunnen haastige eters steeds meer kant-en-klare maaltijden kopen. Jongeren staan niet meer te springen de zaak van hun ouders over te nemen en oudere snackbarhouders hebben moeite met de strengere regels over bijvoorbeeld hygiëne.

Bovendien kunnen ondernemers zonder veel papierwerk relatief eenvoudig een patatzaak beginnen. Vaak is wat familiekapitaal voldoende. Dat trok lange tijd veel 'naïeve en kansloze starters' aan, zegt onderzoeker Frank Meeuwsen van Foodstep.

De hoge huurlasten in de stadscentra vereisen echter een flinke omzet. De randen van de stad zijn goedkoper, maar daar trekken shoarmazaken klanten weg. Wat klanten gemiddeld in een snackbar uitgeven, is wel gegroeid, naar zo'n 5 euro. "Ik zie dus nog wel een groeimarkt", zegt Meeuwsen. "Maar alleen als de snackbarhouder kijkt naar nieuwe concepten als frozen yoghurt."

Patat uit de eredivisie

"Het keurmerk is zeker nodig, want er zijn drie soorten cafetaria's", vertelt Patrick Nieuwveld, eigenaar van Kwalitaria Nieuwveld in Hoogvliet. Hij is een van de eerste snackbarhouders die op 16 maart een keurmerk krijgt. "Je hebt een bovenlaag van 400 die zich netjes houdt aan alle voorschriften, een deel dat lekker mee hobbelt, en 2000 tot 3000 snackbars zonder bestaansrecht. Zij nemen het niet zo nauw met de Nederlandse regelgeving. Dat slag helpt klanten niet goed. Dan hoor je niet thuis in de eredivisie. Als ondernemer heb ik geen last van het imagoprobleem: ik heb een grote klantenschare. Maar als ik op een verjaardag vertel dat ik voor de kost patat bak, begint iedereen te lachen, want dat zou niks voorstellen. Onzin, de aardappel is het moeilijkste product dat er is."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden