De smaak van Nederland verandert

Groothandel in voedingsmiddelen Sligro ziet hoe Nederlander steeds meer hecht aan luxe of bijzonder eten

De gewoontes van de Nederlandse consument veranderen. Langzaam, maar ze veranderen. Sinds de crisis let hij op koopjes en dat blijft hij doen. Hij koopt vaker online. Tegelijkertijd wil hij wat meer luxe. Goede producten die iets extra's bieden. Gezonde producten. Meer duurzaamheid. Maar B-merken - zeg : het middensegment - zijn minder in trek.

De gevolgen van die veranderende gewoontes zijn te zien in de winkelstraten. Goedkope ketens als Action, Primark, Aldi en Lidl zijn in zwang. V&D, Miss Etam, de schoenenwinkels van Macintosh en andere midden-segmentketens minder of niet. In de voedingsmiddelensector is dezelfde ontwikkeling gaande, zei Koen Slippens, bestuursvoorzitter van Sligro Food Group. Hij presenteerde gisteren de jaarresultaten van Nederlands grootste groothandelaar in voedingsmiddelen over 2015. Sligro is ook eigenaar van ruim 120 Emté-supermarkten.

Die Emté-supermarkten gaan inspelen op die veranderingen. De komende zes a zeven jaar krijgen alle supers een opknapbeurt. De prijzen van 1000 artikelen zijn blijvend verlaagd en tegelijkertijd komen er meer producten voor 'fijnproevers en genieters', zei Slippens. Emté had een wat mager jaar. Waar de supermarktbranche als geheel met 2,3 procent groeide - de crisis is voorbij, de consument geeft meer uit - steeg de omzet van supers die Emté een jaar in bezit heeft in 2015 met slechts 0,2 procent.

Beduidend meer groei was er bij Sligro's groothandelstak. Restaurants zijn weer in trek en die worden vaak door Sligro beleverd. Minder goed vergaat het de cafés. Vooral de traditionele bruine kroeg raakt uit de gratie. Café-eigenaren die de neergang willen tegengaan, moeten zich niet zo zeer richten op extra drank maar op eten, zei Slippens.

Minder goed gaat het ook in de zorg. Als gevolg van bezuinigingen loopt er minder personeel rond, daalt de bezetting van de huizen en wordt er bespaard op de uitgaven aan voedsel. In verzorgingshuizen boeken de B-merken wel enige terreinwinst, ten koste van de duurdere producten.

Sligro haalt zo'n 15 procent van zijn groothandelsomzet (circa 270 miljoen euro) uit de zorgsector, waartoe het bedrijf ook ziekenhuizen en gevangenissen rekent. Sligro trok wel meer van die instellingen als klant aan. Dat compenseerde de dalende inkomsten bij de bestaande klanten in de zorgsector.

Sligro's omzet kwam vorig jaar uit op 2,67 miljard euro (3,8 procent meer dan in 2015) en de nettowinst was met 81 miljoen euro de hoogste in het tachtigjarig bestaan van het bedrijf.

Het bedrijf had daarbij wel het voordeel dat 2015 53 weken telde. Die extra week leverde 46 miljoen euro aan omzet op. Er werken ongeveer 5800 mensen bij het bedrijf, dat daarmee tot de 50 grootste particuliere werkgevers van Nederland behoort.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden