De slag om de festivalliefhebber

Brabant loopt over van de evenementen

Pinksteren is Pinkpop. Wie dat denkt, moet nog eens goed naar de festivalagenda kijken. In het Pinksterweekend staat Nederland bol van de evenementen. Neem alleen al de provincie Brabant: jazz in Den Bosch, eten gecombineerd met muziek in Tilburg, een multicultureel evenement in Schijndel en een hardcore én dancefeest in het dorpje Erp.

Leuk voor de festivalliefhebbers, maar voor de organisatoren betekent dat strijd om de bezoekers. Het doembeeld is een leeg festivalterrein en daarmee een slechte reputatie. Wat is het geheim?

Grote namen op het podium, volgens Joost Mutsaers van het Hap Stap Festival in Tilburg. Naast lekker eten draait dat evenement om muziek en theater. "De feestband Boston Tea Party komt. Mensen komen daar op af. Ze bellen ons op met de vraag of die band echt komt."

Dat zal wel meevallen, dachten de organisatoren van Jazz in Duketown in Den Bosch. Dit jaar daar bewust geen grote namen op het podium. En dat is niet omdat er te weinig geld was, zegt organisator Arjan Maas. Hij ziet het als een uitdaging om te kijken of het festival ook zonder de bekende artiesten goed loopt. Maas maakt zich niet druk. De bezoekers komen volgens hem toch wel. "Voor de sfeer en voor de gezelligheid."

Bij het 1-Ander Festival in Schijndel ligt dat anders. Het multiculturele evenement wordt georganiseerd in een klein dorp. En dan moet je creatief zijn. Dit jaar werd er voor het eerst actief reclame gemaakt via Facebook, Twitter en Youtube. Alles voor een nieuw imago: "Vlotter, sneller en hipper", aldus organisator Truong Dang.

De reputatie van een festival is belangrijk, weet ook Johan Dortman van het dancefestival 7th Sunday in Erp. "Mond-tot-mond reclame is de beste reclame die je kunt hebben."

Doel is dus zoveel mogelijk blije bezoekers op het festivalterrein. Om dat te garanderen richten de meeste zich op een breed publiek. 's Middags voor de kinderen, in de vroege avond een rustige toon voor de oudere bezoeker en 's avond gaat het los voor de jongeren.

Nadeel: een breed publiek betekent een grotere concurrentie met andere festivals die in dezelfde vijver vissen. De optimistische Arjan Maat heeft de oplossing: U hoeft niet te kiezen. Bezoek elke dag een ander festival, de meeste duren drie dagen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden