Review

De singer-songwriter voorbij

Eefje de Visser kreeg voor het eerst bekendheid toen ze de Grote Prijs van Nederland won, in de categorie singer-songwriter. Maar eigenlijk is ze dat helemaal niet. Dat wil zeggen: bij dat genre denk je toch allereerst aan zangers bij wie de muziek vooral een vehikel is voor de teksten. Maar het knappe aan dit debuut is dat teksten en muziek zo in elkaar verstrengeld zijn, elkaar lijken op te roepen. Zoals in het nummer ’De Stad’, waarin de buitelende lettergrepen van Eefje stoeien met de kale, funky pianolijn die het nummer voortstuwt. Het is moeilijk uit te maken of de aparte frasering van de zangeres voortkomt uit de aparte arrangementen of andersom. Ook in de teksten roept het ene element het andere op: ’Ik dacht na, ik dacht na, ik dacht na, ik dacht naderhand dat ik misschien te veel had nagedacht’. Associatief voortkabbelende hersenspinsels, op het eerste gehoor, maar ze zitten knap in elkaar. Het levert vreemde, maar mooie muziek op, die zich met gemak verheft boven de singer-songwritermiddelmaat. (SS)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden