De sigaar is oubollig imago vrijwel kwijt

Traditionele winkels in centra van steden worden schaars. Maar wie in de Haarlemse Grote Houtstraat op zoek gaat, zal tussen de V & D en de McDonald's sigarenmagazijn Van der Pigge vinden. Een bedrijf dat al 200 jaar in de Haarlemse binnenstad is gevestigd. Daarmee is het de oudste sigarenzaak van Nederland.

De lange traditie van de winkel wordt door uitbaters Ko van der Veldt en Paul Braam zo veel mogelijk in ere gehouden. De etalage is voor een deel voorzien van glas in lood. Daarin is de naam 'De gekroonde Moor' te lezen, zoals de winkel oorspronkelijk heette. De sierletters zijn gewoon op de pui geverfd. Neonlicht zou niet op zijn plaats zijn.

Beide uitbaters zijn al meer dan dertig jaar voor het bedrijf actief. Zij leerden het vak van de laatste Jan van der Pigge, die in 1974 overleed. Van der Veldt: ,,Ik kwam via mijn buurman binnen als bezorger. Er was een jongen nodig die op woensdagmiddag en zaterdag sigaren bezorgde bij de Haarlemse notabelen.''

Paul Braam volgde Van der Veldt niet veel later. ,,De manier van werken hebben we gehandhaafd toen we de winkel overnamen. Bij elke sigaar hoort een verhaal. Zelfs als iemand een doodnormaal doosje Agio's komt kopen, vertellen we wat over de kwaliteit van de sigaar en over de geschiedenis van de fabriek. Natuurlijk wijzen we de klant ook op de alternatieven.''

En daar heeft Van der Pigge er nogal wat van. ,,We verkopen bijna alles. We hebben Cubaanse sigaren in een vochtkast, handgemaakte sigaren uit Noord-Brabant, maar ook een gewoon doosje Willem II. Daarnaast verkopen we pijpen, pijptabak en natuurlijk sigaretten'', somt Braam op.

Veel sigaren worden in opdracht van het magazijn zelf gemaakt. Van der Veldt: ,,We geven opdrachten aan fabrikanten die hun vak nog echt verstaan, die de tijd nemen om de juiste tabak bij elkaar te zoeken en die net zo lang bezig zijn tot ze een mooie sigaar hebben. Die tijd moet je ze ook gunnen. Zij drukken niet op een knop als ze 20000 sigaren moeten maken.''

De contacten met fabrikanten stammen vaak nog uit de tijd van één van de vier generaties Van der Pigge. Maar niet alleen contacten zijn een erfenis. Braam en Van der Veldt leerden van Van der Pigge bedachtzaam te zijn. Dat is ook aan het assortiment te zien. Toen de tabaksspecialisten het tien jaar geleden moeilijk begonnen te krijgen door de anti-rooklobby, kozen de heren niet voor een rij snoep en een trits tijdschriften, maar voor exclusieve koffie en thee. Producten die je rond 1800 ook bij Van der Pigge kon krijgen. Braam: ,,Het past in hetzelfde sfeertje. Net als bij tabak liggen de roots van thee en koffie in de vroegere kolonieën. Door hiervoor te kiezen, veranderde het karakter van de winkel nauwelijks.''

Het duo is overigens niet verbolgen over de anti-rookcampagnes van onder meer de overheid. ,,Het is zelfs haar taak. Maar inmiddels zijn er genoeg mensen die weloverwogen een sigaar opsteken. Puur om te genieten. Die kennen hun verantwoordelijkheid. Mensen zitten ook niet de hele dag door cognac te drinken.''

Achteraf gezien was het misschien niet nodig geweest om het assortiment uit te breiden. Want de overheid mag dan wel tonnen besteden aan campagnes tegen roken, vooral de sigaar is aan een wel heel opmerkelijke comeback bezig.

Braam: ,,Steeds meer mensen willen genieten van een sigaar. Ze gebruiken het moment dat ze er één opsteken als een soort rustpunt in de dag. In veel restaurants wordt een geslaagd diner op die manier afgesloten.''

Het roken van een goede sigaar laat zich nog het beste vergelijken met het drinken van een mooie wijn. ,,Mensen roken om het genieten en niet om het roken op zich. Daarom is de prijs vaak minder belangrijk dan de kwaliteit. Voor wijn geldt dat ook wel'', meent Van der Veldt.

Het oubollige imago is de sigaar vrijwel kwijt. De moderne sigarenroker kan net zo goed een jonge vrouw zijn als een oude man. De gematteerde bolknak behoort ook steeds meer tot het verleden. Braam: ,,Bij matteren wordt een sigaar van een soort poederlaagje voorzien. Tegenwoordig vinden we juist dat je het tabaksblad moet voelen, dat de tabak moet ademen. Dat geeft veel meer smaak. En dat vindt de consument ook.''

De populariteit van de sigaar is voor de uitbaters van Van der Pigge opzienbarend. Het plafond is volgens Van der Veldt nog niet bereikt. Regelmatig ziet Van der Veldt nieuwe gezichten, terwijl de oude bekenden blijven. Klanten komen overal vandaan. Bestellingen komen uit heel Nederland, maar ook uit bijvoorbeeld Amerika, Frankrijk of Duitsland.

,,En door het verhaal bij het product wordt onze naam doorgegeven. Inmiddels hebben we een hele map met adressen uit de VS. Ze horen van ons via een kennis, of maken kennis met ons via het internet. Amerikanen hebben een zwak voor traditie. Als er hier één binnenkomt en je vertelt hoe oud de winkel is, vinden ze dat prachtig. Dat geven ze bijna altijd door aan anderen'', aldus Braam.

Omdat de zaak 200 jaar oud is, hebben Van der Veldt en Braam een hele serie activiteiten ontplooid. Trots zijn ze. Niet alleen op de wandelingen die ze met behulp van een gids door Haarlem uitstippelden, maar ook op het boekje over de geschiedenis van de winkel. ,,Het komt uit in een reeks met alleen boeken over het legendarische verleden van de stad. Dat het jubileum van Van der Pigge daarin opgenomen wordt, zegt toch wel iets'', vindt Van der Veldt.

Maar de warmste woorden heeft het duo voor het doosje 'Junioritas'. ,,Een totaal nieuwe sigaar, een nieuw formaat, een nieuw design en een nieuwe smaak. Negen maanden werk heeft het gekost, maar het was het waard. Het model is klein en dik, voor mensen die kort willen genieten. Hij is bestemd voor man en vrouw'', aldus Van der Veldt, die eraan toevoegt dat het 'vooral veel tijd heeft gekost'.

De heren weten niet of het nieuwe sigaartje een succes wordt. Braam: ,,Voorlopig is het alleen hier verkrijgbaar. Maar het zou een groot compliment zijn als een fabrikant dit formaat sigaren gaat maken.''

Voor de zekerheid hebben Braam en Van der Veldt alle kenmerken van het nieuwe product gedeponeerd. Mocht er een kopie van komen, is dat dus ook leuk voor de heren zelf. Voor die klant die liever vasthoudt aan het verleden, biedt Van der Pigge een mooi alternatief: de sigaar die uitgebracht werd ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan is ook nog altijd verkrijgbaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden