De score: één zieltje

Het vijfde seizoen van 'Op zoek naar God' gaat morgen van start. Intussen voltooiden al vijftien BN'ers hun zoektocht voor de camera's van de EO. Hoeveel zieltjes zijn er gewonnen? De meeste kandidaten hadden al 'iets' met God, dus kunnen we hen niet meetellen. Bliksemflitsbekeringen krijgt de kijker niet te zien. Nagenoeg elke gelovige blijft gelovig, de twijfelaar twijfelt door, en de ongelovige houdt ook voet bij stuk. Één zieltje werd echt gewonnen: dat van actrice Lieke van Lexmond.

Catherine Keyl (1946). Tv-presentatrice, ging in 2002 als eerste op zoek naar God voor de camera's van de EO.

"'Gevonden' is niet het goede woord. God was er altijd wel voor mij. Maar op een niveau dat ik voor mezelf hou. Ik heb nooit durven zeggen: 'Ik geloof'. Sommige dingen in mijn leven kunnen geen toeval zijn. Maar of ik dat 'God' noem? Wie ben ik om te bepalen dat hij er op dat moment voor mij is?"

Henny Huisman (1951). Tv-presentator, maakte in 2003 het EO-programma 'Henny zoekt God'.

"God was er altijd al, zij het in afgezwakte vorm. Met het tv-programma heb ik hem herontdekt. Ik heb een kwartier staan huilen op de Olijfberg. Daar kwam de gedachte aan Onze-Lieve-Heer echt wel even binnen. Terug in Nederland stak ik mijn geloof niet meer onder stoelen of banken. Iets wat me niet door iedereen in dank is afgenomen. Mensen dachten dat ik het deed voor de show. Op een benefietdiner werd zelfs een keer naar me gespuugd, ik 'was Henny niet meer'. Ik heb mensen een andere kant van mezelf laten zien - zo zie ik het."

Gordon Heukeroth (1968). Zanger, zocht God in seizoen 3.

Helemaal ongelovig was Gordon niet. De zanger is katholiek opgevoed. Toch zorgde zijn deelname aan 'Op zoek naar God' voor een storm van kritiek bij de achterban van de EO - dat een homo die bekend staat om zijn rollende vloeken meedeed, 'een dubieuze koersontwikkeling'.

Bij de EO heette het dat Gordon in het tv-programma het licht had gezien. Maar de zanger maakte destijds in een interview duidelijk zijn leven niet te gaan veranderen. "Ik heb nog steeds niks met die Bijbel." Vloeken is hij ook niet gaan minderen. "Mijn stopwoordjes zijn God, godallejezus, godverdomme en noem maar op. Des te meer ik die naam noem, des te meer hij bekend wordt. Haahaha."

Dennis van der Geest (1975). Judokampioen, deed mee in seizoen 3.

"Ik ben er wel veel meer over gaan nadenken, ik vind de Bijbel een prachtig boek, maar ik kan niet zeggen dat ik tijdens het programma een moment heb gehad waarop er een lichtflits kwam en ik God zag. Soms dacht ik wel: 'Mis ik iets?', maar dat was vooral omdat je met veel gelovigen in aanraking komt."

Lizelotte van Dijk (1980). Actrice, nam deel aan seizoen 3.

"In het klooster kwam ik wel meer tot mezelf. Ik vond er een soort rust, maar dat noem ik geen godservaring. Ik zie 'het' gewoon als 'het allesomvattende'. Je gaat wel meer nadenken over wat geloven nou precies betekent. Tijdens het programma liep ik in een bos, en er lagen op de grond twee takjes, precies in de vorm van een kruis. Dan vraag je je toch af wat dat kan betekenen."

Lieke van Lexmond (1982) Actrice, ging op zoek naar God in seizoen 4.

"Ik ging rond die tijd geloven in het goddelijke, en doe dat tot op de dag van vandaag. Ik zag een warme, charismatische, knappe man. En het was alsof die tegen mij praatte. Noem het je geweten, een verlengstuk van jezelf."

Kim Feenstra (1986) Fotomodel, deed mee in seizoen 4.

God was er altijd al voor het Nederlandse topmodel. "In de zin van liefde. Door het programma is het gevoel sterker geworden. Maar of dat me gelovig maakt? Voor mij is God een energie of kracht, die me een bepaald soort rust geeft." Het klooster was niet zo aan haar besteed. "Van al die rust werd ik toch wel een beetje onrustig."

Sanne Vogel (1984). Actrice, theatermaker en filmregisseur, nam deel aan seizoen 4.

Ze is God niet tegengekomen. "Als ik echt dingen wilde weten, kreeg ik geen antwoord op mijn vragen. Zoals waarom er zulke ontzettend gruwelijke verhalen in het Oude Testament staan."

Elle Bandita (1984), rockzangeres, & Christina Curry (1990), tv-persoonlijkheid en model. Zochten God in seizoen 4.

De Nederlandse rockzangeres en de tv-persoonlijkheid vonden God niet, maar elkaar wel. In het klooster sloeg de vonk over. Zangeres Elle Bandita was niet voor het eerst in de kerk. "Toen ik een jaar of twaalf was heeft de dominee ten overstaan van een volle kerk een soort exorcisme op me toegepast: 'Satan, ga uit dit kind'. Dat was behoorlijk naar. Ik heb nooit in God geloofd en zal dat niet gaan doen ook. Christina ook niet trouwens. De Bijbel heeft ze allang weggeflikkerd."

Maik de Boer (1960). Stylist, gaat op zoek naar God in seizoen 5.

"Ik was al gelovig. Maar ik deed mee omdat ik mensen wil laten zien: je mag van God zijn wie je bent. Ook als homo. Eigenlijk is dit mijn coming out op tv. Na het programma weet ik zekerder dan ooit: God oordeelt over niets en niemand."

Lange Frans (1980). Rapper, zocht naar God in seizoen 5.

De rapper uit Amsterdam Osdorp was al gelovig. "Helaas", zegt hij zelf, "op een vrij aparte manier." God was en is een kosmonaut, gelooft Lange Frans, en ufo's bestaan. "Ook in de Bijbel - een prachtig verhaal - vind ik daar bewijs voor. Het is geen sprookje. Lees je over paarden en wagens met vurige wielen die door de lucht rijden, wat toen vet modern was, dan worden daar ufo's mee bedoeld. De godén, let op, meervoud, want in een enkele God geloof ik niet, zijn fysieke wezens die weleens met hun voeten de aarde toucheren. Maar nee, ik heb er nooit een de hand geschud."

Inge de Bruijn (1973). Zwemkampioene, doet mee in seizoen 5.

"Ik heb God niet gevonden, maar wel altijd geloofd dat er meer is tussen hemel en aarde. Dat merkte ik in het klooster ook. Er werd naar me geknipoogd."

Zimra Geurts (1991). Playmate en fotomodel, zoekt het pad naar God in seizoen 5.

"Ik ben niet in God gaan geloven, nee. Als God bestaat, kan Hij toch naar me toe komen? Ik besta al 22 jaar."

DJ Isis (1975). Neemt deel aan seizoen 5.

"Ik vind het een gekke vraag: 'Heb je God gevonden?'. Als God overal is, hoef je toch niet op zoek, of ergens naartoe, om met hem in contact te treden? Ik ben bewust en spiritueel. En ik wilde uitzoeken waarin dat precies verschilt met geloven in God. Maar dat weet ik nog niet. Het jammere is dat in dit programma de grens ligt bij de Bijbel en het christendom. Daar houdt voor de EO het zoeken op. Voor mij begint het daar pas."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden