De schoen, de koelkast en de auto houden contact via internet

Met 5G-technologie komt het 'internet der dingen' eraan. Apparaten die met elkaar communiceren, en slimme huizen die samen slimme steden vormen.

Wat is 5G? Vorig jaar liep er op het World Mobile Congress in Barcelona niemand rond die het wist. Wel kondigde toenmalig eurocommissaris Neelie Kroes aan 3,5 miljard euro te investeren in het nieuwe mobiele netwerk. Goed voor de werkgelegenheid, zei ze. Nu, een jaar later, is op datzelfde congres wel een antwoord gekomen op de vraag 'wat is 5G?'. Dat is het internet of things.

Het internet van dingen is precies wat de term al zegt. Een internetverbinding op koelkasten, auto's, schoenen, boodschappenkarretjes, lampen, deursloten, noem maar op.

Elk ding dat een verbinding heeft met internet, wordt 'slim' genoemd. Auto's bijvoorbeeld. Maar ook huizen en complete steden.

Digitale vernieuwers spreken al een tijd over 5G als opvolger van de huidige 4G. Als het technisch mogelijk is om duizend keer zo snel te downloaden, waarom zou je het laten? Wellicht omdat er miljarden aan investeringen voor nodig zijn, en 4G voor de huidige manier waarop we smartphones gebruiken voldoende is.

Er moest kortom een reden worden bedacht om investeringen in 5G te rechtvaardigen. Die is met het internet der dingen gevonden.

Het 'dingeninternet' bestaat als begrip al jaren, maar blijft vooralsnog vaak hangen in plannen waarbij je denkt: leuk, maar wat heb ik er aan? Dat speelt vooral in de domotica, oftewel: het slimme huis. Dankzij 5G kunnen alle elektrische apparaten aangesloten worden op het mobiele netwerk en met elkaar 'praten'.

Verlichting, verwarming en beveiliging zijn dan te besturen via de smartphone. De lichten aan doen als je in de auto stapt richting huis is natuurlijk leuk, maar of dat nu zoveel extra gemak toevoegt?

Vele slimme huizen maken een slimme stad. Dat zijn steden die 'real time' informatie oppikken en automatisch ingrijpen. Denk bijvoorbeeld aan omleidingen zodra het verkeer in een straat vastloopt of het opvangen van pieken en dalen in het energienetwerk.

Voor dergelijke voorzieningen moet een netwerk vooral stabiel en betrouwbaar zijn. Dat is nu precies waar 5G zich onderscheidt van 4G.

Het meest concreet met het internet der dingen zijn de ontwikkelingen binnen de auto-industrie. De Chinese topman van Huawei droomt op het congres in de Catalaanse hoofdstad van zelfsturende auto's en wegen zonder stoplichten. De Koreaanse baas van Korea Telecom toonde een promotiefilmpje met vergelijkbare toekomstbeelden.

De meerwaarde van het internet of things is niet alleen dat auto's zelfstandig kunnen rijden dankzij een online verbinding. Zij kunnen ook met elkaar communiceren. De Toyota die een kruising nadert, ziet de Alfa Romeo die van rechts komt. Samen komen ze er wel uit wie voorrang heeft.

Het 5G-netwerk zal naar verwachting rond 2020 in de lucht zijn. Autofabrikanten houden er rekening mee dat tegen die tijd ook auto's van Apple en Google zullen rondrijden.

Het zijn deze twee technologiereuzen die het internet der dingen wel eens een enorme stap verder kunnen helpen.

Wat zeggen al die G's?

1G

De standaard van de eerste mobiele telefoons in de jaren tachtig. Ze waren zo zwaar dat je voor telefoneren beide handen nodig had. De snelheid van deze analoge signalen lag rond de 2,4 kilobits per seconde.

2G

Met de 2G-standaard is de eerste generatie mobiele bellers in de jaren negentig groot geworden. Naast audio konden ook data worden verstuurd voor sms-berichten. De snelheid lag rond de 64 kilobits per seconde.

3G

10.000 kilobits per seconde konden mobiele sites worden bekeken. Voor video's was 3G net te traag. Nog altijd komt 3G geregeld voor, terwijl het al in 2001 in gebruik is genomen.

4G

Pas de afgelopen twee jaar echt doorgebroken. Bellen is slechts bijzaak op de mobiele toestellen van deze tijd. Daarom ook is 4G volledig gericht op versturen van data. Dat doet het met 100.000 kilobits per seconde.

5G

Echt snel gaat het met 5G dat ongeveer 10.000.000 kilobits per seconde belooft. De verbinding is bovendien veel betrouwbaarder. Een film downloaden duurt dan minder dan tien seconden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden