De schipper wordt grijzer, en zijn boot wil niemand overnemen

De pleziervloot vaart onder oude vlag. Jongeren kunnen of willen geen boot kopen en onderhouden. De watersport moet zich zorgen maken over zijn toekomst.

De ouder wordende recreatieschipper en de opkomst van voordelige vliegvakanties zijn de belangrijkste bedreigingen voor de toekomst van de watersport.

Dit blijkt uit onderzoek van het onafhankelijk bureau Waterrecreatie Advies, dat in opdracht van Rijkswaterstaat een prognose heeft opgesteld voor de ontwikkeling van de recreatievaart tot 2050. Volgens het bureau is het totale aantal vaardagen in Nederland de laatste decennia gedaald.

Nederlanders brengen steeds minder aaneengesloten etmalen door op binnenlandse wateren. Uit het onderzoek blijkt dat het aantal overnachtingen in havens daarentegen juist toeneemt. Dat heeft te maken met de kwaliteit, voorzieningen en de sfeer in havens, maar ook met de waarde die wordt gehecht aan de nabijheid van de vaste wal. Hieruit kan worden geconcludeerd dat boten steeds vaker worden gebruikt als veredelde hotelkamers op het water.

Daarnaast vindt er een verschuiving plaats van meerdaagse tochten naar dagtochten. Waar Nederlanders voorheen een aantal weken met de boot op vakantie gingen, wordt tegenwoordig vaak gekozen voor een voordelige vliegvakantie. De mogelijkheden daarvoor zijn door de groeiende concurrentie in de luchtvaart veel groter en gevarieerder dan vroeger, aldus het adviesbureau.

Wanneer toch voor de boot wordt gekozen, zet de Nederlander over het algemeen koers naar het buitenland. Kroatië, Griekenland en Turkije zijn al jaren populaire bestemmingen. En nu constateert het adviesbureau dat de gehele watersportmarkt opschuift naar het oosten. Dat komt onder meer doordat het Midden-Oosten in toerisme investeert om zijn dalende olie-inkomsten op te vangen.

Opmerkelijk is verder dat booteigenaren steeds ouder worden. Deze trend vormt volgens het adviesbureau op termijn een grote bedreiging voor de watersport. In 2013 was 74 procent van de schippers ouder dan vijftig jaar. Dat is een stijging van 39 procent ten opzichte van 1993.

Omdat deze groep, die driekwart van de gehele watersportvloot bezit, de boot op termijn laat liggen, gaat een groot deel van de recreatievloot in de verkoop.

Het adviesbureau voorziet diverse scenario's: een schip krijgt een nieuwe Nederlandse eigenaar, gaat naar het buitenland of wordt gesloopt. De vrees bestaat zelfs dat veel vaartuigen onverkoopbaar zullen zijn, omdat de belangstelling ontbreekt. Het liggeld wordt dan nog een aantal jaren doorbetaald, maar de staat van het onderhoud gaat achteruit. Met veel pijn en moeite dient zich dan misschien nog een nieuwe eigenaar aan en anders gaat de boot alsnog naar de sloop.

Het is een moeizaam proces omdat jongeren geen boot meer willen kopen. Veelzeggend is dat het aandeel schippers jonger dan dertig jaar in 2013 'slechts' 2 procent beliep. Dat komt ondermeer doordat jongeren financieel worden beperkt door een verplichte hypotheekaflossing. Het huren van een boot, het delen van eigenaarschap, het varen met de boot van ouders en andere, voordeliger opties liggen dan voor de hand.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden