De schade is groot en wordt nog wel groter

maas | Een schip ramde een stuw in de Maas, en dat heeft grote gevolgen: woonboten hangen scheef, schepen moeten omvaren.

Hadden ze eerder gewaarschuwd, dan had Ronald Pikkert nog weg kunnen varen. Nu ligt zijn Lutgerdina schuin, met de romp op de bodem van de Rijksvluchthaven in Heijen. In een hoek van dik dertig graden: de hotel-woonboot is onbegaanbaar. Pikkert: "We hadden gasten, die hebben we naar huis moeten sturen."


Nadat een Duits schip donderdag de John S. Thompsonbrug aan de Maas ramde, was de chaos aanvankelijk groot. De Slowaakse schipper is in het ziekenhuis aangehouden.


Het schip miste ter hoogte van Grave in Noord-Brabant de afslag naar de sluis aan de rechterkant van de rivier. In plaats daarvan voer de boot rechtdoor en botste tegen de dichte schuiven van de stuw aan die zich onder de brug bij Grave bevindt. Zes schuiven van de stuw die het water tegenhoudt, raakten daardoor zwaar beschadigd.


Het waterpeil in de Maas daalde door de beschadigde stuw snel. Normaal staat het water tussen Grave, Sambeek en Weurt op 7 meter 90 boven NAP. Door de botsing was dit gisteren reeds gedaald tot 5 meter 90. Sinds gisteravond is het waterpeil van de rivier echter weer stabiel en is volgens Rijkswaterstaat het gevaar voor de woonboten geweken.


Op het moment van het ongeluk was er geen scheepvaart op dit deel van de Maas. Sinds de botsing is de rivier gestremd, en om de stremming te omzeilen zullen schepen flink om moeten varen. "We weten nog niet hoe lang de rivier onbegaanbaar zal blijven", zegt de woordvoerster. "Dan moeten we eerst weten hoe groot de beschadiging is."


Op het eerste oog is die schade flink, spoedig zal begonnen worden met het leegpompen van het schip, daarna kan de schade opgenomen worden en een prognose gemaakt worden hoe lang de herstelwerkzaamheden gaan duren. Gisteren werd de brug weer geopend voor rijdend verkeer.


Pikkert houdt er rekening mee dat het water nog een paar weken zo laag blijft. "Ik heb nog wat reserveringen staan, die moet ik afbellen." Voor hem en de overige woonbooteigenaren in Heijen en Gennep was er donderdagnacht een noodopvang. "Vanaf nu is het aan de verzekeraars. Gelukkig hebben veel woonbootbewoners een scheepvaartverzekering, die dekt de meeste schade wel."


Eén boot in de Rijksvluchthaven is vrijdagmorgen al gezonken. Zo'n zeventien woonarken hangen scheef in de rivier.


Hoe groot bij Ronald Pikkert de schade precies is, zal duidelijk worden als het water straks weer gaat stijgen. "De schepen krijgen pas drijfvermogen wanneer het water alweer een tijdje aan het stijgen is."


Bij veel boten in de haven ziet hij dat de raampjes maar enkele centimeters boven het water uitkomen. "Als het water straks naar binnen begint te stromen, dan heeft een schip amper nog drijfvermogen. Dan dreigen ze te zinken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden