De rijke muziekhistorie van het Holland Festival

HILVERSUM - Nu er de laatste tijd weer zoveel rumoer geweest is over het Holland Festival, is het goed te weten op welk niveau het Festival vroeger opereerde. Op het gebied van klassieke muziek kan die rijke historie weer voor een deel gevolgd worden via een serie van de NPS op Radio 4.

Sinds begin januari is elke vrijdagmiddag van 13.30 uur tot 16.30 veel uniek materiaal te horen in de acht uitzendingen (in totaal zo'n vierentwintig uur) die Hans Heg op verzoek van de NPS samenstelde. Heg werkte in 1997 ook mee aan de jubileum-cd-box die bij Globe uitkwam, maar in de acht uitzendingen kan hij veel meer kwijt.

Heg vroeg voor de uitzendingen medewerking van alle nog in leven zijnde programmeurs en directeuren, met uitzondering van de huidige directeur Ivo van Hove. Heg vindt dat Van Hove nog even op de reservebank moet zitten omdat hij volgens Heg het Holland Festival als muziekfestival verkwanseld heeft. Het verzoek tot het maken van de serie kwam overigens vóór het uitbreken van de recente rellen rondom het Festival. Centrale gast in de uitzendingen is steeds Hans Heg zelf, maar om en om komen ook Jo Elsendoorn, Frans de Ruiter, Ad 's Gravesande en Jan van Vlijmen in de uitzending. Heg vroeg hen een lijstje te maken met wat zij belangrijk vonden in hun Festival-tijd.

De serie begon op 4 januari met het 'Wilhelmus', gespeeld door het Concertgebouworkest onder leiding van Bruno Walter. Uniek materiaal, zoals ook het geluidsfragment dat in de tweede aflevering met Elsendoorn. Heg maakte een geluidscollage van de rel in 1969 rond de compositie 'Stimmung' van Karlheinz Stockhausen. Een onwillig publiek verhinderde toen de uitvoering van het stuk en op de geluidsfragmenten is onder andere te horen hoe Elsendoorn de zaal in roept dat zij die het stuk niet willen horen, de zaal moeten verlaten. Af en toe probeert Heg de originele aankondigingen in het Frans, Spaans of Engels aan de muziek vooraf te laten gaan - een herinnering aan de internationale uitstraling van het Holland Festival.

En internationaal wás die uitstraling. Mstislav Rostropovitsj, die onder leiding van Benjamin Britten in 1964 het net herontdekte celloconcert in C van Haydn komt spelen, Han de Vries, die het Derde hoboconcert van Bruna Maderna (een opdracht van Elsendoorn) speelt, de laatste optredens van Lotte Lenya in Nederland in 'Silbersee' van Kurt Weill, Cathy Berberian, die in 1977 in Den Haag de cursus 'Singing today' gaf.

Komende vrijdag is de derde aflevering, samengesteld door Hans Heg. Hans Henkemans speelt daarin 'Hommage à Rameau' van Debussy en samen met Hans Dercksen de 'Six épigraphes antiques' (opname 1968), Wilhelm Furtwüngler dirigeert het Concertgebouworkest in de ouverture 'Leonore III' van Beethoven (opname 1950) en Nicole Henriot speelt de solopartij in het Pianoconcert van Ravel. Zij wordt begeleid door het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Bernard Haitink; het was -in 1956- Haitinks eerste Holland Festival concert. Verder zijn er fragmenten te horen uit Verdi's 'Un ballo in maschera' met Gré Brouwenstijn en Giuseppe Zampieri, uit de opera 'François Villon' van Sem Dresden met Hans Wilbrink, uit 'Labyrinth' van Peter Schat en uit 'L'Orfeo' van Monteverdi/Maderna.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden