De relatie chauffeur-busbedrijf wordt er tijdens stakingsdag 1 niet beter op

De stadsbussen van Utrecht blijven in de remise tijdens de landelijke staking van het regiovervoer.Beeld ANP

Het wantrouwen van buschauffeurs tegen hun werkgevers is de belangrijkste reden voor de staking in het openbaar vervoer. En op deze eerste stakingsdag knapt de sfeer niet op, zegt CNV'er Hanane Chikhi. 

“Dat werkgevers moeilijk doen als stakende chauffeurs de stalling opkomen of een kopje koffie halen, draagt niet bij aan een goede relatie.” De teamleiders die de hekken dicht hielden, verwijt ze dat niet, die voeren uit wat van hogerhand wordt opgedragen. Werkgevers staan bovendien in hun recht om te bepalen of de stakers het terrein opkomen, zegt Chikhi. Maar chic of handig vindt ze het niet. “Woensdag willen ze de chauffeurs toch weer gemotiveerd aan het werk zien te krijgen.”

Connexxion heeft personeel onder druk gezet, stelt de FNV. "Chauffeurs werden zondagavond thuis gebeld met de vraag of ze maandag meededen met de staking. Formeel mag dat, maar vooral jonge chauffeurs met een tijdelijk contract voelden zich geïntimideerd en durfden niet meer te staken uit angst dat hun contract niet wordt verlengd", zegt Paula Verhoef, cao-onderhandelaar van FNV Streekvervoer. Connexxion zegt dat het om een beperkte en vrijblijvende inventarisatie ging met als doel een planning te kunnen maken voor de reiziger.

Verder verloopt de staking volgens beide vakbonden goed. FNV meldt dat 85 procent van het personeel het werk heeft neergelegd. Ook morgen ligt het streekvervoer grotendeels plat. Op de Dag van de Arbeid organiseren de vakbonden een protestmars door Den Haag. Morgenavond om 23.00 uur eindigt de staking, die niet alleen de streekbussen maar ook regionale treinen heeft stilgelegd.

Geen tijd, geen tijd

De staking is afgeroepen omdat de leden van CNV en FNV niet akkoord zijn gegaan met een eerder behaald onderhandelingsresultaat. Het grootste knelpunt is de werkdruk. Volgens de vakbonden moeten de chauffeurs op drukkere wegen steeds sneller rijden. Zelfs voor een plaspauze is geen tijd, zeggen ze. Het dwingende rooster heeft ook gevolgen voor de veiligheid van de reizigers, merken ze op. Verder gaat de dienstverlening achteruit, bijvoorbeeld aan passagiers die om reisadvies vragen.

Nadat op 4 januari al was gestaakt, werd anderhalve week later afgesproken dat werkgevers per regio maatregelen zou nemen om de werkdruk te verlagen. Maar chauffeurs hoorden volgens de FNV van lokale managers dat er toch niets gaat veranderen. Zij eisen daarom harde afspraken in de cao voor het streekvervoer, die voor 12.000 werknemers geldt. Volgens de vakbonden wilden de vervoersbedrijven niet terugkeren aan de onderhandelingstafel.

Ontsnappingsclausule

De werkgevers zeggen niet te begrijpen waarom de eerdere overeenkomst is afgewezen. “Er was afgesproken om de werkdruk mee te nemen in het nieuwe rooster, dat in december van dit jaar ingaat. Daar zijn we nog niet eens aan toegekomen”, zegt woordvoerder Tanja Copal van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer, die onder meer Arriva, Connexxion en Qbuzz vertegenwoordigt. 

Het busrooster hangt samen met de treintijden en is niet zomaar op een middag te herzien, zegt ze. “Elke minuut erbij betekent geld erbij”, zegt Copal, “daar moet je goed naar kijken.”

In het onderhandelingsresultaat van januari stond dat de werkdruk zou worden aangepakt, mits dat rooster-technisch mogelijk is, zegt Chikhi van de CNV. Vooral die ontsnappingsclausule zit de leden dwars. Als die niet verdwijnt, dreigen er nieuwe stakingen.

Niet al busverkeer ligt stil. In Utrecht rijden bijvoorbeeld bussen naar het ziekenhuis, zegt Copal. In Amsterdam, Den Haag en delen van Rotterdam rijden wel bussen omdat daar een andere cao geldt.

Ook de buschauffeurs, stewards en machinisten die onder de cao multimodaal vervoer vallen, staken. Deze cao geldt voor zo’n duizend werknemers, die een aantal regionale spoorlijnen bedienen van Arriva en Keolis, soms in combinatie met busvervoer.

Lees ook:
Vakbonden en werkgevers streekvervoer staan lijnrecht tegenover elkaar

Volgens de bonden loopt de werkdruk de spuigaten uit, volgens de werkgevers is een staking middenin de meivakantie volstrekt onverantwoord.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden