De realiteit van de maffia blijkt even vreselijk als fascinerend

In 'Gomorra' wordt de werkelijkheid van de maffia in Napels zo goed mogelijk benaderd. Dat levert een rauwe serie op.

Een van de fraaiste scènes uit het eerste seizoen van 'Gomorra' speelt zich af tijdens een begrafenis in Napels. Weer wordt een kist met een vermoorde jonge man de kerk in gedragen. Iedereen in de kerk weet waarom de jongen is neergeschoten. De priester kan zich niet meer bedwingen en barst uit. Het kan niet langer zo met het geweld in 'zijn wijk'. Hij doopt de jongens in zijn wijk, neemt ze de biecht af en laat ze ter communie gaan. Maar velen moet hij begraven voor hun twintigste verjaardag. De priester organiseert een protestmars, maar veel haalt het niet uit.

Wie bij een serie over de Napolitaanse maffia mannen in strak gesneden pakken voor zich ziet en families die weliswaar crimineel zijn maar toch op zondagmiddag aan een grote tafel pasta eten alsof ze zijn weggekaapt uit een Bertolli-reclame komt bedrogen uit. Roberto Saviano, schrijver van het boek Gomorra en bedenker van de serie en de gelijknamige film, laat zo goed mogelijk de werkelijkheid van de Napolitaanse camorra zien en dat is niet fraai en soms doorbijten voor de kijker. Dit is andere koek dan Coppola's fraai gefilmde 'The Godfather' .

De werkdag van de hoofdpersonen uit Gomorra begint om een uur of vijf 's middags en speelt zich voornamelijk af in de auto, rijdend door een achterbuurt van Napels. Midden tussen de vervallen woonkazernes heeft Don Pietro Savastano een protserig paleisje laten optrekken voor zijn gezin. Hier, in de in de jaren zeventig ambitieus opgezette nieuwbouwwijk Le Vele (de zeilen), draait het erom wie de touwtjes van de drugshandel in handen heeft. Le Vele is een mislukt project, verworden tot een grauwe wijk, waar jongetjes het spelletje 'op de uitkijk staan' spelen omdat ze hopen later voor de camorra te gaan werken. Vrienden vermoorden vrienden omdat ze die van verraad verdenken. Families zwijgen op begrafenissen. Het aantal moorden is niet bij te houden. Een verkeerde opmerking van een naïeve afwashulp is al fataal.

Het erfrecht is bij de camorra zo overheersend als ware het een koninklijke familie. In het eerste seizoen werd al duidelijk dat Don Savastano daar een probleem mee krijgt. Zijn enige zoon Gennaro lijkt aanvankelijk niet uit het juiste hout gesneden. Daarbij wordt de macht van de familie betwist door hun trouwe dienaar Ciro, bijgenaamd 'de onsterfelijke', een prachtige rol van Marco D'amore. En niet alleen door hem. Een jongere generatie dient zich aan, een groep tieners op scooters die nog meedogenlozer is dan de oudere garde.

In het tweede seizoen, dat onlangs op dvd is uitgekomen, wordt de strijd tussen Ciro, vader en zoon Savastano verder uitgevochten. Ook worden de banden met het Vaticaan en de politiek meer uitgediept. Het bijzondere van de serie is dat alles verteld wordt vanuit de camorra zelf, waardoor het verwrongen wereldbeeld van de hoofdpersonen bijna invoelbaar wordt.

In Italië werd de serie een enorm succes en Gomorra wordt vaak vergeleken met 'The Wire', een bekroonde Amerikaanse serie over drugshandel in Baltimore. Maar op de bank vroegen wij ons toch af en toe wel af: het is wel spannend, maar waarom zitten we in vredesnaam naar deze verschikkelijke mensen te kijken?

Het eerste seizoen is nog op Netflix te zien, seizoen 2 op dvd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden