De priemende blik van de Spaanse leeuw

De Spaanse krantenlezer kan er niet omheen: een dagblad lezen in Spanje betekent politiek kleur bekennen. Zo krijgt de El País-lezer het sociaal-democratische gedachtengoed van de PSOE voorgeschoteld en de lezer van ABC of La Razón dat van de conservatieve regeringspartij Partido Popular (PP). Politieke kopstukken worden in deze kranten over en weer een kopje kleiner gemaakt en soms worden er regelrechte anti-campagnes gevoerd, zoals rond de opkomst van protestpartij Podemos.

De andere grote krant El Mundo zou je als centrum-rechts kunnen typeren, niet onwelwillend jegens de PP, maar soms ook kritisch. Voormalig flamboyant hoofdredacteur van de krant Pedro J. Ramírez ging waarschijnlijk net iets te ver. Onder zijn leiding werd zonder scrupules over de corruptieschandalen van de PP bericht. Vorig jaar werd hem onder protest van redactie en fans 'opeens' de wacht aangezet.

Maar nu is 'La Jota' (De J), zoals Ramírez liefkozend wordt genoemd, terug. Via een crowdfund-actie wist hij maar liefst 3,6 miljoen euro bij elkaar te sprokkelen voor zijn eigen digitale krant: El Español (De Spanjaard).

In een flitsend spotje op de bèta-site die nu al online staat, kijkt een leeuw (het logo van de krant) diep in de ogen van premier Mariano Rajoy, maar ook in die van Podemosleider Pablo Iglesias. En ook de Duitse bondskanselier Angela Merkel moet de priemende blik van van de leeuw doorstaan.

"Stop enkel lezer te zijn, wordt een leeuw" is de wervingsboodschap in aanloop naar het verschijnen van de digitale krant woensdag. De krant wil lezers mobiliseren een medium te ondersteunen dat werkelijk objectief de macht gaat controleren, en niet alleen de macht van de politieke tegenstander.

Of dit gaat lukken, zal moeten blijken. Het lijkt er in ieder geval op dat nieuwe digitale media in Spanje aan een interessante opmars bezig zijn. In tijden van algehele digitalisering ontstaat er ook een inhoudelijk pluriformer alternatief voor de soms wat ideologisch vastgeroeste papieren kranten.

Onlangs ging nieuwssite bez.es de lucht in, die ook belooft het de macht moeilijk te zullen maken. En er is ElDiario.es. Een krant, linkser dan El País, die tijdens de economische crisis het licht zag en is uitgegroeid tot een belangrijke speler.

ElDiario.es is bovendien rendabel, net als de financiële krant El Confidencial, die al in 2001 startte, en nu 9 miljoen euro omzet per jaar draait uit advertentie-inkomsten. El Español, de krant van Ramírez, rekent overigens op abonnees.

Vandaag is Spanje's nationale feestdag. Er is een militaire parade en er zijn allerlei andere activiteiten die je bij zo'n dag verwacht. Naast de oude politiek is ook de 'nieuwe politiek', waaronder Pablo Iglesias (Podemos) en Albert Rivera van de liberale partij Ciudadanos, uitgenodigd op de koffie bij de Spaanse koning.

Zij gaan namelijk het politieke krachtenveld bij de verkiezing op 20 december grondig hervormen, zo is de verwachting. De 'nieuwe Spaanse pers' zal er ongetwijfeld op eigen wijze verslag van doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden