De postbode maakt overuren in Groningen

(Trouw) Beeld reyer boxem
(Trouw)Beeld reyer boxem

Waarom betalen voor producten als je ze voor niets kunt krijgen? In deze tijden van crisis is een gratis pakket levensmiddelen of een dito frituurpan uiterst welkom.

Sjaak van de Groep

Nederlanders zijn gek op gratis en goedkoop, maar voor kwaliteit moet in de buidel worden getast. Of toch niet? Een avondje struinen op internet levert al snel wat gratis spullen op voor de uitzet: een frituurpan, een strijkplank met bout of een fonduestel, en allemaal gratis af te halen.

En dan zijn er nog de verschillende websites die verwijzen naar gratis producten, te veel om op te noemen. De zolder van Erik Scholtens in Groningen staat helemaal vol met gratis artikelen. „Een uit de hand gelopen hobby”, zegt Scholtens, webmaster van de website GratiZ.nl. „De één spaart postzegels of is motorgek. Ik spaar gratis spullen.”

De dertigjarige student economie beheert de website sinds 1996. Hij vindt het vooral leuk om anderen te laten profiteren van kosteloze producten. „Het lijken allemaal kleine dingetjes die worden aangeboden, maar je kunt er toch echt mee besparen. Koffie, shampoo, een babypakket: voor ieder wat wils.”

Door de kredietcrisis zijn mensen eerder geneigd de hand op de knip te houden. Scholtens kan het merken aan het aantal bezoekers dat op jacht is naar gratis producten. „Vorig jaar januari lag dat rond de 15.000 per dag en nu zijn dat er ongeveer 20.000.” De bezoekers van GratiZ.nl bestellen de gratis producten via de website. Soms laten ze zelfs tips achter over het verkrijgen van nog veel meer dingen voor niets. „Maar ik test de producten altijd eerst zelf, alvorens ik de link op mijn site plaats. Ik kan dan zelf zien of het artikel echt gratis is en of het wel wordt toegestuurd.”

En dan eerst kijken of er geen adder onder het gras zit? „Soms betaal je alleen verzendkosten voor het artikel. Dat bedrag ligt vaak tussen de 2,95 en 4,95 euro. Maar 99 van de 100 producten zijn toch echt gratis. Als mensen niets leuks willen missen, dan adviseer ik om dagelijks de site te bezoeken. Iedere dag bied ik namelijk nieuwe gratis producten aan, maar soms zijn populaire spullen binnen enkele dagen of zelfs uren niet meer te verkrijgen. Ik verwijder de actie dan direct. Kom je maar eens in de maand kijken, dan mis je dus een hoop leuke acties.”

Scholtens is inmiddels een bekend gezicht geworden op het Groningse postkantoor en de postiljon komt de koffie uit de pakketten nog net niet drinken bij hem thuis. „De postbode staat inderdaad elke dag wel op de stoep met een paar pakjes.”

Veel mensen zijn argwanend over gratis spullen. Spam en telefoonterreur liggen in het verschiet. Scholtens weet een oplossing. „Maak een apart e-mailadres aan voor het bestellen van de producten. Belt er iemand om je een abonnement aan te bieden? Zeg dan gewoon ’nee’. En het is niet raar als je een folder bij het gratis artikel krijgt toegestuurd. Het kan een nieuw product zijn met tekst en uitleg. Nieuwsbrieven krijgen van de organisatie? Dat bepaal je uiteindelijk zelf door het wel of niet aan te vinken.”

Scholtens speelt ongeveer quitte met zijn GratiZ.nl. Zelfs de website is helemaal gratis.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden