De Persgroep begint online magazine

Nederland heeft er vanaf vandaag weer een nieuw journalistiek initiatief op internet bij. De Persgroep lanceert Paper. Dat is een online magazine waarvoor dagelijks vijftien artikelen worden geselecteerd uit De Persgroep-kranten Trouw, de Volkskrant, AD en Het Parool en regionale titels als de Gelderlander, Brabants Dagblad en Tubantia. Gebruikers betalen daarvoor een kleine zes euro per maand.

Hoewel alleen online, verschijnt Paper net als een krant zes dagen per week één keer per dag, om 12 uur 's middags. Daarvoor is gekozen omdat het blad de gebruiker het gevoel wil geven dat hij na het lezen van de vijftien artikelen goed op de hoogte is van het 'gesprek van de dag'.

Paper wil daarmee een alternatief worden voor de huidige manier waarop veel mensen nieuws online consumeren. Snel, soms niet meer dan koppen of tweets snellend, en vooral veel: er is altijd wel door te klikken en verder te lezen. De nadruk ligt bij Paper niet zozeer op het belangrijkste nieuws, maar ook op lifestyle, opinies en interviews.

Uitgevers zijn op zoek naar manieren om hun content op verschillende manieren te gelde te maken. In die trend past ook Blendle, de online kiosk van twee jonge internetondernemers, waar je losse artikelen van allerlei verschillende kranten en tijdschriften kunt kopen. En de met Paper vergelijkbare NRC Reader: een app waarin je dagelijks acht artikelen uit NCR Handelsblad en nrc.next kunt lezen.

Het verschil is dat Paper ook eigen redacteuren en columnisten heeft. Zij selecteren artikelen en vullen aan. Barbara van Beukering, tot voor kort aan het hoofd van Het Parool, is aangesteld als hoofdredacteur.

De afgelopen tijd zijn er online veel journalistieke initiatieven gelanceerd. Naast Blendle bijvoorbeeld ook de Correspondent. Daarvoor betaal je zestig euro per jaar, waarvoor er dagelijks nieuwe achtergrondartikelen verschijnen. Het lijkt erop dat gebruikers langzamerhand wennen om te betalen voor online journalistiek. Al staat het allemaal nog in de kinderschoenen; zo maakt Blendle nog geen winst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden