De perfectie van de Tallis Scholars

Klassiek


The Tallis Scholars


Palestrina, Josquin e.a.


*****


'De perfectie van de Renaissance', zo luidde de overkoepelende titel van het concert dat The Tallis Scholars in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ gaven. Toepasselijk, maar die renaissancistische volmaaktheid kon alleen gedijen doordat de Engelse zangers een adembenemende prestatie leverden.


De groep werd in 1973 opgericht door Peter Phillips. En nog steeds leidt hij het ensemble, tien man sterk, dat de afgelopen decennia zijn sporen heeft verdiend. Phillips' levenslange verdieping in de renaissancemuziek en zijn werk met de zangers maken het geluid van de Scholars uniek en herkenbaar.


'Laudate pueri' van Palestrina: de eerste noten worden messcherp afgevuurd op de luisteraar. Direct daarna mengen de stemmen zich, en kruipt de dynamiek richting een euforisch hoogtepunt. Josquins 'Missa Ave maris stella': een onderdompeling in glorieuze samenzang. In hun musiceren zijn ze onberispelijk, maar de grootste kwaliteit van de Scholars is wel dat ze de kwetsbaarheid van de menselijke stem laten doorschemeren. Phillips houdt de teugels strak, maar niets komt steriel over.


Twee zettingen van de Klaagliederen van Jeremia stonden naast elkaar, de ene uit 2016 van Matthew Martin (1976) en de andere van Dominique Phinot, zo'n vijf eeuwen eerder gecomponeerd. Martin ging voor de Scholars aan het werk en keek door een moderne bril naar de muziek van toen. Even werd je op het verkeerde been gezet: hedendaags met een oud randje, of oude muziek met een snufje eenentwintigste eeuw? Zowel bij Martin als Phinot was de dramatische klacht intens voelbaar.


Van tien naar acht naar vier zangers, al naar gelang het werk wisselde de samenstelling van de groep. Bij Constanzo Festa werden de kleurnuances tot op de millimeter in klank omgezet door drie dames en een heer. Kort daarop stroomde muziek van Cristóbal de Morales in één vloeiende beweging door de strottenhoofden, met een zachte landing op de slot-s van 'nobis'; onvergetelijk, zoiets.


Als toetje Monteverdi, wiens 450ste geboortejaar volop aandacht krijgt op de podia: een fris en fruitig verklankt 'Cantate Domino'. 'De perfectie van The Tallis Scholars', had ook gekund als motto voor deze avond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden