De patserbak mag weer

Het lijkt niet op te kunnen, ondanks de economische dip. Op de AutoRai 2003 in Amsterdam, die dit weekeinde begint, zullen honderdduizenden zich weer vergapen aan glimmende cabrio's, opwindende prototypes, bloedstollend snelle sportwagens en machtige terreinauto's. Fabrikanten komen schaamteloos met ronkende verhalen over power en pk's. Gaan we met z'n allen voor de 'snollenbak'?

De AutoRai 2003 staat in het teken van de Passie. Passie voor auto's. Het mag weer. Dat blijkt ook al uit de broeierige tv-commercial van de AutoRai; onder zwoele muziekklanken zien we een vrouwenhand de knalrode welvingen van een verder onzichtbare bolide zachtjes strelen.

Was het dwepen met auto's zo'n tien, vijftien jaar geleden nog politiek incorrect, 'tegenwoordig mag je weer uitdragen dat je om een auto gééft', in de woorden van pr-man Braakhekke van General Motors Nederland.

Een auto heeft seks. In autobladen wordt welhaast teder gesproken van 'neusjes', 'kontjes', 'flanken' en 'aaibaarheid'. De automobiel van voorheen, waarmee je van A naar B kon gaan, heet nu SUV (Sports Utility Vehicle), MPV (Multi Purpose Vehicle), ATV (All Terrain Vehicle) of 4WD (Four Wheel Drive).

Autofabrikanten komen met steeds spannendere bolides op de markt. Er wordt gepocht over achtcylindermotoren, vermogens van ver boven de 200pk en snelheden die twee keer zo hoog zijn als de in dit land maximaal toegestane. Je ziet keurige huisvrouwen hun boodschapjes doen in machtige, vierwiel aangedreven terreinauto's. Het ruigste terrein dat deze auto's ooit zullen berijden, is de verkeersdrempel bij de basisschool om de hoek.

In Amerika is een 'burger'-uitvoering van de Hummer, een militair terreinvoertuig met de vorm van een baksteen, dat veelvuldig op tv was te zien tijdens de Golfoorlog, immens populair geworden. Enkele weken geleden nog kopte NRC Handelsblad boven een artikel over de autoshow in Detroit: 'De pooierbak is terug'.

Vrij en ongebonden

Wat moeten we toch met een 'dikke' achtcylinder in de file op de A2? Waarom dromen we over een sportbolide met een top van 265km in een land vol flitspalen? Waarom brengen we onze kinderen naar school in een beul van een terreinwagen waar je een complete frietkraam achter kunt hangen? En is het waar dat we met z'n allen steeds grotere en stoerdere auto's kopen?

,,Grote auto's zijn van alle tijden'', zegt Cees Boutens, woordvoerder van de branchevereniging Rai. ,,Ze zijn er altijd geweest en ze hebben alle vormen gehad. Ze appelleren aan vrijheid en ongebondenheid, een trend die je ook ziet in de manier van vakantievieren, mensen zoeken die belevingswereld.

Toch is die trend naar 'dikke' auto's absoluut gezien erg klein. Ze vallen alleen erg op. In 2002 zijn er 13234 terreinwagens verkocht in Nederland. In totaal werden 510744 nieuwe auto's verkocht. In de categorie terreinwagens vallen ook allerlei kleinere terreinachtige auto's. De echt grote jongens zijn bijvoorbeeld de Mercedes M-serie, Jeep, Landrover, Toyota, BMW. Bij benadering heb je het dan over zes- à zevenduizend auto's.''

Dus het valt wel mee, met die trend naar grote en agressieve benzineslurpers?

Boutens: ,,De trend is juist naar kleiner, zuiniger en schoner. In 2002 voldeed al 23 procent van alle verkochte auto's in Nederland aan de Europese CO2

-norm voor 2008. Dat zegt toch wel wat.''

Schoner en zuiniger, dat wil ook de grootste autoproducent ter wereld, General Motors. Woordvoerder D.Braakhekke van Opel Nederland, onderdeel van GM: ,,Het is waar, je mag tegenwoordig weer uitdragen dat je om een auto gééft, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook in een benzineslurper rondrijdt. Neem de Astra cabrio. Een blitse auto, maar er zit wel een zuinige diesel in. De nieuwe dieseltechniek wordt steeds efficiënter en schoner.''

,,Op de AutoRai staat onze Opel Eco-speedster. Een prototype. Die haalt een top van 263km per uur. Op een diesel die gemiddeld 1 op 40 loopt.''

Braakhekke: ,,Ons doel is om in 2010 een volumemerk te zijn in brandstofcel-auto's. De brandstofcel is nu nog in een ontwikkelingsfase. Door straks grote hoeveelheden van deze auto's te gaan produceren, willen we deze schone techniek betaalbaar maken.''

Mooie beloftes? De toepassing van schone brandstoffen zoals aardgas, waterstof en elektriciteit laat nog steeds op zich wachten. Stond er op de AutoRai van 2001 nog een half dozijn auto's met alternatieve aandrijftechnieken, nu is dat vrijwel nul. Hoe komt dat?

Alternatieve brandstof

Evert van de Laar, programmacoördinator bij Novem, de Nederlandse organisatie voor energie en milieu: ,,Twee jaar geleden hebben we op de AutoRai nog een speciale rondleiding voor de pers georganiseerd langs al die eco-auto's. Dat wilden we dit jaar weer doen. We hebben alle automerken afgebeld, maar we kwamen niet verder dan een of twee auto's. Dan heeft zoiets geen zin.''

,,Een auto die op alternatieve brandstof loopt, wordt pas betaalbaar als die in grote aantallen geproduceerd kan worden. Geen enkele autoproducent waagt zich daar nog aan. Bovendien worden de moderne benzine- en dieselmotoren steeds schoner en zuiniger. De markt is er kennelijk nog niet rijp voor.''

Van de Laar: ,,Toch lopen er een paar veelbelovende projecten in Nederland; in de regio's Haarlem, Almelo en Rotterdam rijden auto's rond op aardgas. In totaal enkele honderden. Merken als Opel, Ford, Citroën, Peugeot en Volvo brengen de modellen uit. Het probleem is nog steeds de infrastructuur: je hebt tankstations nodig voor aardgas. Er zijn er een paar, nu, die gerund worden door gemeentes en nutsbedrijven. Maar wie investeert daarin op grote schaal? We hebben onze hoop gevestigd op de toegenomen belangsteling van Shell en BP. Die willen wel aardgas gaan verkopen. Ze worden aangemoedigd door wat er in Duitsland gebeurt. Daar rijden al veel meer auto's op aardgas rond. In 2005 zullen in Duitsland al 600 tankstations voor aardgas zijn. De Duitse overheid werkt daaraan mee door de invoering van een gunstig belastingstelsel.''

Dus de Nederlandse overheid zou zich wat meer moeten inspannen om het rijden op aardgas een zetje te geven?

Van de Laar: ,,Het ministerie van vrom komt dit voorjaar met een nota, 'Verkeer en emissies', waarin strategische keuzes worden gemaakt ten aanzien van brandstoffen. Die nota wachten we belangstellend af.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden