De passie voor oldtimers bloeit: Kever en Eend zijn nog altijd gewild

Oldtimerrally in Oostenrijk Beeld REUTERS

Het aantal oldtimers, auto’s ouder dan dertig jaar, dat in Nederland rondrijdt, steeg vorig jaar tot boven de 200.000. Branchevereniging Bovag turfde er precies 200.061. Van stratenmaker tot dokter, zegt de specialist die oldtimers opknapt, iedereen loopt ermee weg. ‘Soms blijven ze de hele dag hier als we met hun auto bezig zijn.’

De Kever van Volkswagen is de populairste oldtimer. Volgens de Bond van garagehouders zijn er, als gevolg van de economische groei van de laatste jaren, meer mensen die zich hun droom-op-wielen financieel kunnen veroorloven. In 2017 reden er nog 2,1 procent minder rond. Oldtimers zijn ook gewild als belegging: ze kunnen in de loop van hun bestaan meer waard worden.

Veel last van strenge milieunormen hebben oldtimerbezitters door de bank genomen nog niet. In Amsterdam mogen oldtimers de milieuzone in (het gebied binnen de ringweg A10, uitgezonderd Amsterdam-Noord) maar hebben mensen die een oldtimer hebben aangeschaft geen recht op een parkeervergunning in dat gebied.

Utrecht en Rotterdam weren diesels van voor 2001 in hun milieuzones, maar oldtimers op diesel met een leeftijd van veertig jaar of ouder mogen de zones wel in. Binnen de milieuzone van Rotterdam zijn auto’s op benzine en lpg van voor juli 1992 ook niet welkom, maar voor oldtimers van veertig jaar en ouder geldt dit verbod niet. In Arnhem mogen diesels van voor 2005 sinds het begin van dit jaar de milieuzone niet in. Oldtimerbezitters die daar wonen kunnen een ontheffing aanvragen bij de gemeente.

Een Citroën DS, de Snoek Beeld AFP

De Volkswagen Kever is in Nederland de meest voorkomende oldtimer: 8117 exemplaren. De Citroën 2 CV (‘Eend’) staat tweede (6663 stuks), gevolgd door de Volkswagen Golf (6433 exemplaren). De eerste Golf, de opvolger van de Kever, rolde in 1974 van de band in het Duitse Wolfsburg. De 200-serie van Mercedes en de S-klasse van hetzelfde merk staan vierde en vijfde op de lijst van meest rondrijdende modellen. Op plek 6 staat de Opel Kadett, in de jaren zestig de auto die de concurrentie aanging met de Volkswagen Kever – en die in Nederland won. De DS van Citroën (‘Snoek’) staat twaalfde.

Gemeten naar merk levert Volkswagen de meeste oldtimers (29.782), voor Mercedes (23.030) en Citroën (16.105). Het Nederlandse Daf valt met ruim 2000 exemplaren net buiten de top-vijftien.

Met de eerste lak is een oldtimer op z’n mooist, zegt de liefhebber

Oldtimer Parts van Peter Luijkx is gespecialiseerd in het opknappen van oude Volkswagens. Beeld Ton Toemen

Werkelijk waar, nog geen rubbertje. Peter Luijkx kan er nog steeds niet over uit. Zijn blauwe Kever staat er nog precies bij zoals hij in 1961 van de fabrieksband is gerold. Niet het kleinste onderdeeltje is ooit vervangen. 

Vorig jaar kocht hij het pronkstuk uit de nalatenschap van de eerste eigenaar. Hij had er graag 20.000 euro voor over. “Een goede vriend van me behartigde de belangen van de nabestaanden. Of ik iemand wist die interesse kon hebben. Wat denk je? Deze auto heeft originele spatborden, originele rubbers, alles. Het is een unicum, ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.”

Niet dat Luijkx (55) nooit een oldtimer ziet. In zijn werkplaats in Etten-Leur sleutelt hij, met vier werknemers, sinds 1996 aan oude Volkswagens. De klandizie wordt elk jaar groter, al trekt hij geen handelaren. “Die zijn er veel tegenwoordig, door de lage rentestand. De tijd zal uitwijzen of dit een rendabele belegging is. Ik denk dat de prijzen hun top hebben bereikt. De afgelopen jaren zijn heel wat auto’s gerestaureerd. Al is de vraag nog steeds groot.”

Zelf moet Luijkx het hebben van de ware liefhebbers. Dat zijn er nogal wat. “Van stratenmaker tot dokter. Soms blijven ze de hele dag hier als we met hun Volkswagen bezig zijn. Ze willen het zien, uitgelegd krijgen wat we doen. Hun auto of busje is hen dierbaar. Vind ik mooi. We delen een passie.”

Om en nabij een ton

Dat het niet altijd zinvol is om een opknapbeurt af te wachten, bewijst het voorbeeld van het busje dat volledig moest worden gerestaureerd. Een klus van vijftien maanden. Kosten: om en nabij een ton. “Alles was doorgeroest. We hebben het tot op de laatste bout uit elkaar gehaald en met zo veel mogelijk originele spullen weer opgebouwd. We kregen een vrijbrief om het te doen zoals wij dachten dat goed was. De reële waarde van het busje is nu ook zo’n 100.000 euro. Maar de eigenaar is echt niet van plan het van de hand te doen.”

Beeld Ton Toemen

Zo zijn er in Nederland duizenden mensen met een zwak voor oude auto’s. Achter de garage staat de Volkswagen T2a van Luijkx zelf. Het lichtblauwe busje uit 1970 kan wel een beurt gebruiken, denk je als leek. Een goede spuitbeurt, beetje ontdeuken, nieuw spatbordje, dat werk. Luijkx moet er niet aan denken. “Dan gaat de charme eraf. Dit is de eerste lak, zo is hij op zijn mooist.” 

Dat vlekkeloosheid geen harde eis is, blijkt uit de plannen die Luijkx heeft met een volledig geroeste carrosserie van een Kever. Niks mis mee. Er is een groot verschil tussen geroest en dóórgeroest, legt hij uit. “Zie zoiets maar te krijgen. Hier betaalt iemand straks grof geld voor, zonder dat er een lak overheen gaat.”

Gevoel van vroeger

Vanwaar nu die fascinatie? Luijkx weet het wel. “Mijn generatie is met de Kever opgegroeid. Die auto geeft ons het gevoel van vroeger. Onze klanten zijn vaak ook al wat ouder. Maar er komen ook jongeren. Zij houden meer van de busjes. Die geven een gevoel van vrijheid, ze gaan er ook mee op vakantie. De meeste personenauto’s rijden hooguit een paar duizend kilometer per jaar.”

De nieuwe oogappel van Luijkx komt daar al een tijdje niet aan. “Hij stond sinds 2001 stil, de brandstof was stroop geworden. Inmiddels heb ik er al stukjes mee gereden. Dat is een heel bijzondere ervaring. Je kunt een auto nog zo goed restaureren, een originele rijdt altijd anders. Dat weet elke liefhebber.”

Lees ook:

Liefde voor klassieke auto laait weer op

Het aantal oldtimers op de Nederlandse wegen stijgt. Dat heeft een fiscale en economische oorzaak. Maar zo’n Snoek, Eend of Kever appelleert ook aan identiteit en aan een oergevoel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden