De Palestijnen weten dat pr de helft van oorlogvoering vormt

Een flink deel van het Nieuw Israëlietisch Weekblad is gewijd aan de oorlog in Gaza, met onder andere een artikel over het online platform Holland4Israel, dat zijn bijdrage levert aan de propagandaslag in de sociale media. Aan het woord komt David Suurland, die al jaren de ontwikkelingen op discussieplatforms volgt. Hij is weinig lovend over de manier waarop Israël zich weert in de pr-oorlog: 'Israël heeft pas laat ingezien dat pr de helft van de oorlogvoering vormt. De Palestijnen zijn daar vele malen beter in. De manier waarop partijen pr gebruiken verschilt ook enorm. Israël richt zich met name op een westers publiek en doet dat met op Amerikaanse leest gemaakte pr-campagnes. Ikzelf houd absoluut niet van dramatische muziek en oneliners. Ik wil gewoon de feiten. Ik denk dat het voor een Europees publiek niet heel aantrekkelijk is. Al die bombarie doet in Europese ogen af aan je geloofwaardigheid. Aan Palestijnse zijde is de pr tweeledig. Wanneer het op een Arabisch publiek is gericht, ligt de nadruk op de eensgezindheid van en strijdbaarheid van de islamitische gemeenschap, de Oemma. De beelden zijn doorgaans doorspekt met religieuze symbolen. Als het op het Westen is gericht, laten deze mensen zien dat ze onze geest heel goed begrijpen en wordt de nadruk gelegd op mensenrechten, antikolonialisme of antikapitalisme.'

Columnist Hans Knoop gaat hard tekeer tegen de Israëlische minister van buitenlandse zaken Lieberman, die de internationale, door Katar gefinancierde Arabische nieuwszender Al-Jazeera in Israël wil verbieden. Eerder trof Egypte die zender al met een verbod. Volgens Knoop laat Lieberman zich leiden door partijpolitieke overwegingen: 'Het lijkt een tamelijk onbeduidend bericht te midden van de raketten die dagelijks boven Israël worden neergehaald en de afschuwelijke beelden van dode kinderen in Gaza die van ons tv-scherm afspatten. Maar het bericht is belangwekkender dan het op het eerste gezicht lijkt. Ik kijk regelmatig (en zeker in tijden van spanningen) naar de Engelstalige uitzendingen van de Kataraanse zender en ben puur professioneel van mening dat er op de berichtgeving weinig aan te merken valt...Ook de onafhankelijke Al-Jazeerajournalisten koken met water en professioneel zou de chef nieuwsdienst van deze zender zonder problemen aan de slag kunnen bij de BBC of NBC.' Knoop heeft vernomen dat ook in de Arabische uitzendingen van Al-Jazeera de beginselen van hoor en wederhoor en de scheiding van feiten en meningen strikt worden toegepast, 'ook al zullen er ongetwijfeld uitglijders plaatsvinden'. Hij vervolgt: 'Waar het mij in dit specifieke geval om gaat is dat het verbannen van de zender uit Israël een principiële kwestie raakt. De toon van de zender bevalt Lieberman niet. Maar waarom schopt hij dan de totale staf van de The New York Times niet eveneens het land uit en wat te denken van Haaretz die hij elke ochtend na het ontbijt met diepe walging in de afvalbak zal smijten?(..) Ik heb niets met die zender, maar wie begint te tornen aan de persvrijheid zal niet stoppen bij Al-Jazeera.'

Het onafhankelijke christelijke maandblad Reveil vindt dat onze samenleving geteisterd wordt door een vertrouwenscrisis. Het behandelt twee voorbeelden, Albert Heijn en de belastingdienst. Albert Heijn biedt de gelegenheid om zelf de producten te scannen en af te reken bij de betaalpaal, maar kijk uit, want sinds kort behandelt het bedrijf elk vergissinkje meteen als een misdrijf. Ook de belastingdienst is er als de kippen bij boetes uit te delen, zelfs bij onnozele foutjes. Mensen gaan vervolgens hun best doen om die boete terug te verdienen. Om dat te voorkomen zijn er kostbare controlemaatregelen nodig. Verder worden mensen minder open en ook dat beschadigt een sfeer van goed vertrouwen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden