De overeenkomst tussen een boerka en een string

Libertijns Nederland had geen moeite met de legalisering van prostitutie, maar wel met de pogingen van toenmalig wethouder Asscher de Wallen 'fatsoenlijker' te maken. Libertijns Nederland looft de Scandinavische traditie van seksuele openheid, maar vond het bezoek dat (nu ex-) PvdA-Kamerlid Myrthe Hilkens aan Zweden bracht om het aldaar geldende systeem te bestuderen maar tuttig. In Zweden is de hoerenloper strafbaar. Een aantal cliché-argumenten billijkt prostitutie. De meisjes willen het zelf, het is nu eenmaal het oudste beroep ter wereld, zonder prostituees gaan mannen verkrachten, enzovoort.

Deze week verscheen van de journaliste Renate van der Zee het boek 'Prostitutie, de waarheid achter de Wallen'. Ze ontzenuwt alle gemaksargumenten pro prostitutie en geeft een kijkje in de harde werkelijkheid van de betaalde liefde. Misschien zijn er wel vrouwen die voor prostitutie kiezen, maar hun aantal is uiterst gering en het is ook maar zeer de vraag of het een beroep is waar ze als meisje van droomden. Het merendeel van de sekswerkers doet dat tegen haar/zijn wil, onder dwang en met de rug tegen de muur. Hoe vrij je opvattingen over seks ook zijn, niemand kan om de harde werkelijkheid van de uitbuiting en vernedering in die wereld heen. Mensenhandel kan niet streng genoeg worden aangepakt. Dat punt is makkelijk te scoren. Waarom dan toch altijd dat knusse beeld rond prostitutie, het beeld uit de film 'Wat zien ik!?' Wie houdt dat in stand? Vast niet de vrouwen.

Prostitutie toont de nog altijd bestaande ongelijkheid in de samenleving. We hoeven nu eens geen onderscheid te maken in soorten beschaving. Wereldwijd zijn vrouwen in meer of mindere mate ondergeschikt, zeker op het gebied van seksualiteit. Een van de doeleinden van het westerse feminisme was erkenning van vrouwelijke seksualiteit, de vrouw beschikt zelf over haar lichaam en haar genot. Prima. Hoewel de emancipatie van de vrouw op veel punten is geslaagd, en hoewel vrouwelijke seksualiteit geen taboe meer is, blijft in de prostitutie de ongelijkheid toch bestaan.

Mannen willen seks en als het niet voor niets kan, betalen ze ervoor. Zelfbeheersing of masturbatie zijn geen optie. Vrouwen bieden hun diensten aan, liever gezegd: hun pooier dwingt hen zich als koopwaar te etaleren. Zo naakt mogelijk. Uitdagende lingerie. Hup, achter het raam. Laat je maar bekijken en keuren. We zijn het normaal gaan vinden op die manier aan de mannelijke seksualiteit tegemoet te komen. Instant-bevrediging. Zijn wil geschiede. De vrouw moet prikkelen, verleiden, uitdagen. Haar waarde is in geld uit te drukken: ergens tussen de twintig en de vijftig euro. En dat mag ze dan nog niet eens zelf houden. Ze is dus niets waard. Prostitutie zal niet verdwijnen, maar er kan veel meer worden gedaan aan de uitwassen ervan.

Aan de andere kant van het spectrum lijkt de vrouw in de boerka te staan. Bedekter kan een vrouw niet zijn, onvrouwelijker is bijna onmogelijk. Het lichaam gaat geheel schuil onder een tent. Maar ook die bedekking is impliciet een zich voegen naar de mannelijke seksualiteit. Omdat hij zich niet kan beheersen, moet zij zich bedekken. De man wordt door haar enkel, haar kuit, haar oor afgeleid van zijn godsdienstige plichten. Zij krijgt de schuld van zijn libido. Geen ander dan de eigen man mag haar zien, geen ander mag door haar worden geprikkeld. Zijn eer is belangrijker dan een gezonde manier van leven voor haar. Uitsluitend thuis mag, nee moet zij - ook vanuit godsdienstige plicht - haar man terwille zijn. En net zoals met prostitutie benadrukken boerka-dragende vrouwen vaak dat het hun eigen keuze is. Maar, zegt een Marokkaanse feministe, het reduceert het lichaam van de vrouw tot iets onfatsoenlijks.

Overal is de onderdanigheid en ondergeschiktheid van de vrouw de basis onder een aantal vernederende verschijnselen die met het lichaam van vrouwen te maken hebben. Een prostituee, ook al werkt ze legaal, schaamt zich voor haar werk. Er wordt op haar neergekeken. Een vrouw in boerka verbergt zich om geen aanstoot te geven. Ze schaamt zich. Er wordt op haar neergekeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden