De ooit zo sjieke Times nu voor een kwartje

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Hij is deze zomer elke maandag voor slechts tien pence (25 cent) te koop: het, ooit sjieke, Britse dagblad The Times.

Een agressieve wervingscampagne van concurrent Daily Telegraph lijkt het concern News International van de Australische mediamagnaat Rupert Murdoch, eigenaar van The Times, te hebben aangezet tot de nieuwe aanval in de al drie jaar oude prijzenoorlog in de Britse krantenwereld.

The Times mikt op de vele sportevenementen (Europees kampioenschap voebal, Olympische spelen) die de goedkope maandagkranten extra goed moeten doen verkopen.

Van prijsafspraken tussen concurrenten (kartels), zoals in Nederland, is in Engeland geen sprake. Drie jaar geleden ging Murdoch keihard de strijd aan door een spectaculaire prijsverlaging bij onder meer The Times. Het gevolg van de eerste prijsverlaging was groot, de oplage schoot naar een record van 500 000 stuks. Extra winst werd er niet geboekt. Maar Murdoch verdient steeds meer met commerciële televisie, dus kan hij zich het stunten met dagbladen wel veroorloven, stelt de Britse onderzoeker Bruce Tether. Hij is verbonden aan de Universiteit van Warwick en volgt de dagbladmarkt nauwgezet.

De Daily Telegraph, de grootste 'kwaliteitskrant', moest na enige maanden wel mee gaan in de slag om verder verlies aan oplage te voorkomen. De krant is in handen van een andere media-tycoon: Conrad Black. Een dag nadat de Daily Telegraph in prijs omlaag ging, volgde ook weer The Times. De oorlog woedde in volle omvang. Maar de stuntprijzen zijn later weer iets verhoogd. Met de prijsverlaging op maandag heeft The Times weer de aanval ingezet.

Slachtoffer van de prijzenoorlog is volgens Tether The Independent. Die krant werd tien jaar geleden opgericht door drie journalisten, maar moest gaandeweg investeerders van buitenaf aantrekken om te kunnen overleven. Daaronder is The Mirror Group, het inmiddels enigszins herstelde mediaconcern van de overleden en omstreden Robert Maxwell.

Tether: “Murdoch wil The Independent de markt uitdrukken. Dat is nog niet gelukt. Maar de strijd is nog niet gestreden. The Independent kan er alsnog onderdoor gaan.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden