De oogst van Genève

Genève is de meest prestigieuze van alle internationale autosalons. Andere beurzen zijn groter. Maar Zwitserland is lekker neutraal. Er is geen nationale auto-industrie die alles overschaduwt. Genève, de bakermat van het calvinisme en nu de thuishaven voor de rijken, blijkt de perfecte plaats om nieuwe auto's te laten debuteren. Een autosalon voor alle continenten en consumenten, bewijst ook de 84ste editie van de Salon d'Auto weer.

De kleinste auto's blijken de grootste primeurs. En dan valt direct de derde generatie van de Renault Twingo op, ontworpen onder supervisie van de Nederlandse design-chef Laurens van den Acker. De Twingo herinnert aan de sixties, seventies én eighties. En niet alleen door de modieuze kleurtjes. Het design grijpt terug op dat van de R5. Technisch doet de Twingo denken aan de Fiatjes en Kevers van weleer; de motor zit achterin. Dat betekent achterwielaandrijving en extra beenruimte voorin.

De Twingo bindt de strijd aan met de twee 'Grote Drielingen' die de dienst uitmaken in de Europese autoshowrooms. Het bekendste trio: de drie kaskrakers van PSA (Peugeot-Citroën) en Toyota die we massaal op straat zien. Maar inmiddels overvleugelen drie stadsauto's van Volkswagen Groep (de VW Up!, Škoda Citigo en Seat Mii) dit trio. Op Genève onthulden Peugeot, Citroën en Toyota daarom snel hun nieuwste drieling: de Peugeot 108, de Citroën C1 en de Toyota Aygo.

Het Frans-Japanse drietal, in Tsjechië gebouwd, lijkt minder op elkaar dan het vorige. Voor de Aygo diende de Japanse mangastripheld Astroboy ter inspiratie. Van dit stadsautogeweld raakte Suzuki onrustig. De Alto, zo populair bij Nederlandse particulieren, verdwijnt. In Genève stond de opvolger Celerio al, net als de Alto uit India. De Celerio komt eind dit jaar. Suzuki haalt eerst de bezem door de Altovoorraad. Heel Nederland ruikt korting. Zo werd de Alto in februari het best verkochte kleintje.

Groene trends
De groenste nieuwe auto die we in Nederland veel gaan zien, is de Volkswagen Golf GTE. Het is een stekker-Golf die ook op benzine rijdt. Erg krachtig. Volkswagen maakte 'm familie van de Golf GTI. De auto is verwant aan de Audi A3 E-tron. Iedereen die zich in Nederland om zoiets als fiscale bijtelling druk maakt, wacht in spanning de prijslijst af. Subaru liet een plug-in zien. Een conceptauto. Maar toch. Dit Japanse techneutenmerk lijkt erin te geloven. Nissan brengt een groen nieuwtje dat de showroom wel meteen haalt: een 100 procent elektrische bestelbus e-NV200. Prettig voor laden en lossen in onze stinksteden. Zeker nu veel binnensteden in milieuzones veranderen.

Droomauto's
Liefhebbersauto's om alleen van te dromen: Genève blijft het walhalla van exclusieve modellen. De nieuwste Lamborghini Huracán wordt een postermodel op menig jongenskamer. En de Koenigsegg One:1 vormt in de posterklasse een geheide concurrent. Beide auto's gaan in productie. Dat kun je niet zeggen van concept cars. Daarvan waren er erg veel. De stoere Volkswagen T-Roc bijvoorbeeld. Veel applaus ontving Volvo voor de Volvo Concept Estate. Het is een moderne interpretatie van de klassieke Volvo 1800 ES. Maserati bouwde ter gelegenheid van de honderdste verjaardag de Alfieri. Ook alleen een vingeroefening. En postermodel.

Nieuwe gezinsauto's
Autokenners raakten in Genève niet uitgesproken over de Qoros 3, een Chinese auto van Europese bouwkwaliteit die volgend jaar in de showrooms komt. Mooi dat de Chinezen (met Israëlisch geld en Europese kennis) ook een topproduct maken in de klasse van de Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Focus. Maar welke meerwaarde zien Europese autokopers daarin? Zuid-Koreaanse merken bieden al betaalbare alternatieven en een prima bouwkwaliteit. Afwachten dus.

Ford gaf zijn grote succesnummer Focus een metamorfose. De auto oogt wat chiquer. Maar vooral de Citroën C4 Cactus, met opzichtige luchtkussens opzij, maakte de tongen los.

De vanaf-prijs is met 15.990 euro scherp. De zachte Cactus zal straks op straat ongetwijfeld veel worden betast. Kiezen wordt in dit segment lastig. Mini toonde de nieuwe Clubman. Peugeot sleepte met de 308 de titel 'Auto van het Jaar 2014' in de wacht. Een uitgelezen moment om in Genève de stationwagenversie van de 308 te lanceren.

Ook BMW mengt zich in de strijd om de gezinsauto. Het Duitse merk biedt inmiddels modellen van de 1- tot en met de 8-serie. De BMW 2-serie Active Tourer, onderhuids Mini-familie, moet jonge kopers lokken. Technisch bijzonder: dit is een BMW met voorwielaandrijving. Nissan gaf de al bizar gelijnde familieauto Juke een facelift en ook een raceversie: de Juke Nismo.

Trends voor zakenlui
Zakenlieden die zichzelf na jaren recessie-ellende willen trakteren op een nieuwe auto (eentje die de buurman niet heeft, liefst) kunnen na Genève in de keuzestress schieten. Vanwege de nieuwste Audi TT bijvoorbeeld. Nog steeds herkenbaar aan het bolle dak, maar nu nog strakker gelijnd. Dan is daar de nieuwe BMW 4-serie Gran Coupé. De auto heeft een ranke coupévorm, maar toch vier portieren. Apart oogt de nieuwe Jeep Renegade, een kleiner terreinmodel gebaseerd op een Fiat. Een handige klimgeit voor in de Alpen. Wie een echte Amerikaan wil, en dat zijn er nooit veel, kan een exclusieve Ford Mustang Convertible overwegen. Die was voor het eerst in Europa te aanschouwen. De legende is er met een extra kleine motor. Nou ja, voor Amerikaanse begrippen: 2,3 liter.

Voor alle bovenbazen werd de nieuwe Mercedes S-klasse Coupé geïntroduceerd. S-modellen zijn van oudsher rijdende brokken innovatie. De S Coupé imponeert met zijn LED-verlichting bestaande uit 47 Swarowski-kristallen en met een wegliggingssysteem dat voor het bochtenrijgedrag op motorrijden is geïnspireerd. Wie liever een zwevend-tapijtgevoel wil, zal volgens Rolls-Royce aangenaam getroffen worden door de nieuwe 'rijdende oase van rust', zoals het 110-jarige merk zelf stelt. De Ghost series II wordt daarmee bedoeld.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden