De onstuitbare opmars van de mode-blogs

De excentrieke blogger Diane Pernet. (Trouw) Beeld
De excentrieke blogger Diane Pernet. (Trouw)

Modebladen lieten altijd als eerste de nieuwste ontwikkelingen en idealen op modegebied zien. Gaan modeblogs hun rol in het modecircus overnemen?

Nog maar enkele decennia geleden mochten de nieuwste silhouetten en kleuren pas maanden na de modeshows naar buiten worden gebracht. En niemand haalde het in het hoofd die ongeschreven wetten te schenden. Die tijden zijn voorbij. De nieuwste modevoorstellen van ontwerpers zijn op internet direct voor iedereen zichtbaar. Het is zelfs mogelijk via ’live streaming’ rechtstreeks naar een show van Prada of Louis Vuitton te kijken. Dat geeft nieuwe mogelijkheden, want jan en alleman kan onmiddellijk commentaar leveren. Een blog is zó gemaakt en leent zich bij uitstek om een eigen visie de wereld in te slingeren. We hoeven trouwens niet te wachten op de shows, want mode is overal en altijd te signaleren.

Zo heeft plots iedereen ’verstand van mode’ en dat zullen we weten ook. Tussen 2002 en 2005 verschijnen op internet mondjesmaat de eerste mode-blogs. In rap tempo loopt het aantal op tot enkele tienduizenden en huidige schattingen reppen over miljoenen.

Het zojuist verschenen boek ’Fashion Blogs, from musings on personal taste to style reports around the globe’ inventariseert de meest voorkomende categorieën. Profielen en interviews schetsen een beeld van ruim dertig internationale modebloggers. Bij het compileren van dit engelstalige boek, waaraan twee jaar is gewerkt, beseften de Nederlandse samenstellers zich terdege dat het al gedateerd zou zijn bij verschijning. In het voorwoord meldt Kirstin Hanssen dat zij dit relatief nieuwe fenomeen juist in een geprinte versie wilden vastleggen om de weergave van de tijdgeest te bevriezen. Jammer dat het louter bij een inventarisatie blijft en een (historisch) kader of verklaring van dit verschijnsel ontbreekt.

Diverse categorieën mode-blogs passeren de revue: modejournalistiek, streetstyle fotografie, persoonlijke style blogs en party fotografie.

Een goed voorbeeld van de eerste groep is de blog van het Amerikaanse stijlicoon en mode-blogpionier Diane Pernet. Vanaf de start in 2005 was haar blog meteen een succes (www.ashadedviewonfashion.com) en haar idee om ’licht te laten schijnen op allerhande design’ was en is een voorbeeld voor velen. Als modejournaliste weet zij hoe de modewereld reilt en zeilt en met behulp van haar wereldwijde netwerk presenteert zij op haar blog ongekleurde informatie die wordt aangedragen door andere insiders. De doorgewinterde Nederlandse modejournaliste Georgette Koning plaatst bijvoorbeeld regelmatig berichten uit ons land. Onlangs deed ze op dit veel bezochte blog verslag van de Amsterdamse fashion week en gaf een impressie van de modeshow van de kunstacademie in Maastricht. Dit werk kun je direct vergelijken met ontwerpen van andere internationale afstudeerders uit Madrid en Venetië. Deze prille stukken staan tussen de presentatie van de bekende ontwerpster Anne Valerie Hash en een tentoonstelling van vroegere modegrootheid Mariano Fortuny. Met zo’n vijf- tot zesduizend bezoekers per dag geen slechte aandachtsplaats voor een afstuderende Nederlander.

Blogs passen naadloos bij onze kennelijke behoefte via Twitter of andere media voortdurend melding te maken van onze bezigheden en belevenissen. Veruit de meeste blogs zijn dan ook óf samengesteld als een persoonlijk dagboek waarin toegewijde modefanaten vertellen wat zij vandaag dragen of kochten, óf blogs die trends van de straat presenteren. ’Het inspireren van de kijker’ lijkt voor deze makers het belangrijkste motief. Daar kunnen vraagtekens bij worden gezet. Want het ongegeneerd tonen van je nieuwste modeaanschaf, of onverwachte combinaties fotograferen waarbij je jezelf chronisch in het middelpunt plaatst, riekt naar exhibitionisme. De auteurs van het boek zijn daarover wat genuanceerder en verklaren de populariteit van dergelijke blogs door wat zij zelf ondervonden: „Door ze dagelijks te volgen ontstaat een familiaire band, omdat je als het ware wordt toegelaten in hun persoonlijke leven.”

De mode-industrie kan baat hebben bij deze kijk-mij-nou-een-leuk-setje-aanhebben informatiestroom. Omdat deze categorie ’inspiratie-gevers’ mode gebruiken als expressiemiddel om hun individualiteit te onderstrepen, verwacht je veel uiteenlopende kleedstijlen. Toch blijken de talloze individuele uitingen verrassend veel overeenkomsten te vertonen. Daar kan de industrie zich, inderdaad, door laten inspireren. Hoewel harde feiten ontbreken, gebeurt dat inmiddels volop.

De modewereld neemt de internet-deskundigen behoorlijk serieus. Vooral extreem jonge bloggers krijgen tegenwoordig een plaatsje op de eerste rij bij belangrijke modeshows en verdringen zodoende de professionele pers. Het boek stipt deze ontwikkeling slechts terzijde even aan, maar in de media wordt dit exces regelmatig breed uitgemeten. Deze ’tieners met snotneuzen’ zouden een bedreiging vormen en modebladen op termijn overbodig maken. Niet gehinderd door enige kennis of lastige eindredacteuren geven 12-jarigen onbevangen hun intuïtieve indrukken op hun blogs weer. Modebladen kunnen met die onbevooroordeelde frisheid echter hun voordeel doen. Dat vindt ook blogger Susanna Lau (27). Haar blog Style Bubble (www.stylebubble.co.uk) trekt twintigduizend bezoekers per dag en is daarmee één van de meest invloedrijke. Zij ziet geen concurrentie: modebladen en -blogs zijn volgens haar „complementair en niet competitief, zolang de magazines maar profiteren van de dagelijkse bloggers-informatie waardoor ze juist beter kunnen worden”.

Hoewel de meningen verdeeld zijn, zien veel bloggers evenmin direct gevaar voor de toekomst van de modebladen. Blogs zijn juist een aangename aanvulling, meent de 24-jarige Cindy Ko (www.cindiddy.com). Bloggers-inspiratie is realistischer dan die van de bladen en de modebladen moeten volgens haar vooral onze honger naar het onbereikbare blijven stillen. De Zweedse zusjes Olivia en Amanda (19 en 21 jaar) (www.modette.se/moderniteter.blogg) vermoeden echter dat modeblogs hun hoogtepunt bijna hebben bereikt en bezoekers op niet al te lange termijn verveeld zullen afhaken. Daartegenover staan legio bloggers die tetteren dat het blogfenomeen ’de modewereld zal gaan overnemen’. Hoe? Een toelichting op deze voorspellingen ontbreekt helaas. Volgens de auteurs zijn we nog maar enkele stappen verwijderd van een werkelijke mode-blogontploffing. Op wélke explosie we ons moeten voorbereiden, houden ze echter eveneens angstvallig geheim.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden