De Oasis kan weer volle kracht vooruit

Grootste passagiersschip ter wereld kreeg nieuwe motor in Rotterdams droogdok

Loods José van Rijsewijk is wel wat grote schepen gewend. Meestal hoeft hij bij Hoek van Holland alleen een bochtje te maken naar de Maasvlakte, of naar de Europoort. Een schip langer dan 350 meter gaat zelden naar de Rotterdamse binnenstad.

's Werelds grootste cruiseschip, de Oasis of the Seas, moest helemaal naar de Wilhelminapier, naast de Erasmusbrug. Niet één, maar twee keer. Tussendoor kreeg het bij scheepswerf Keppel Verolme nieuwe vloerbedekking en een nieuwe motor. Eerst werden de passagiers afgezet, daarna ging het naar de werf, om twee weken later weer terug naar de cruiseterminal te varen voor nieuwe reizigers.

Van Rijsewijk stond alle vier de keren op de brug. De Nieuwe Maas is te smal om te keren, dus het schip moest van de stad naar het dok in zijn achteruit. Op weg naar de Noordzee keerde het door het achterschip in een haven te steken en de boeg door de stroming zeewaarts te laten drijven.

Voor loods Van Rijsewijk was het spannendste moment toen het schip het droogdok van Keppel Verolme in de Botlek in moest. Normaal staat een schip in een dok op zo'n 70 centimeter hoogte. Omdat er een nieuwe motor in ging, was meer werkruimte nodig onder de kiel en werd het op blokken van drieënhalve meter gezet. "Als je er per ongeluk eentje omstoot, valt de hele boel in elkaar."

Bij Keppel Verolme werd dag en nacht aan het schip gewerkt. Op die klus zit wel een smetje: een dag voor het klaar was, werd rederij Royal Caribbean op de vingers getikt door de arbeidsinspectie: op het dok liepen werknemers rond zonder werkvergunning, ze werden onderbetaald en vermoedelijk is de arbeidstijdenwet overtreden. De cruisemaatschappij kan een boete van zeker zes ton tegemoetzien. Royal Caribbean wacht met reageren tot het rapport van de arbeidsinspectie er ligt.

De verbouwing duurde twee weken, de voorbereiding daarvan anderhalf jaar. Volgens Harold Linssen van Keppel Verolme werd in die periode over alle onderdelen van de renovatie overlegd. Over de 200.000 liter verf, de twaalf voetbalvelden aan vloerbedekking, tot het met de meetlat in de hand uittekenen waar het gat moest komen om de motor te vervangen.

Ondanks de ene defecte motor, kon de Oasis of the Seas de afgelopen tijd gewoon varen. Het cruiseschip heeft zes motoren, die nooit allemaal tegelijk draaien. Al tijdens de reis naar Rotterdam werd de oude motor uit elkaar gehaald. Via het gat van vijf bij zestien meter dat bij Keppel Verolme werd gemaakt, konden de onderdelen van de oude motor uit het schip getakeld worden en de delen van de nieuwe motor erin. De nieuwe motor wordt op dit moment in elkaar gezet, terwijl het schip alweer onderweg is naar de Cariben.

Het was de tweede keer dat Keppel Verolme werkte aan een schip van Royal Caribbean. In 2005 moest een schip verlengd worden. Het werd in tweeën gezaagd en er werd een stuk tussen gezet. Dat de rederij heeft besloten opnieuw Keppel Verolme voor een klus te vragen, heeft daar niet mee te maken, denkt Linssen. "Belangrijker voor de opdrachtgever is dat Nederland redelijk uniek is in de maritieme sector. Er zijn hier zoveel bedrijven actief en de infrastructuur is erg goed."

Slechts twintig minuten te laat verliet de Oasis of the Seas dinsdagavond weer de Wilhelminapier. De 6000 passagiers merkten buiten een verfluchtje niets van de verbouwing. De passagiers hadden het waarschijnlijk ook te druk om die op te merken. Daarvoor werden ze te veel in beslag genomen door de Starbucks, twee klimwanden, het houten carrousel, de ijsbaan of het theater waarin drie keer per avond de musical 'Cats' wordt opgevoerd.

Oasis of the Seas in cijfers

De Oasis of the Seas is 362 meter lang en 65 meter breed.

In het schip ligt 5310 kilometer aan elektriciteitskabels (gelijk aan de afstand tussen Ede en Kaboel).

In het schip wordt iedere dag 50 ton aan ijsklontjes gemaakt.

Er wordt iedere dag 2350 ton water gebruikt.

Verspreid aan boord hangen 7000 speciaal voor het cruiseschip gemaakte kunstwerken.

De Oasis of the Seas telt 21 zwembaden en whirlpools.

Het schip heeft een surfbaan en een hardloopparcours van 700 meter.

Het Central Park in het midden van de Oasis of the Seas telt 12.175 planten, 62 klimplanten en 56 bomen.

Het schip bestaat uit 500.000 stalen onderdelen.

3.200 werklieden werkten in totaal 8.000 manjaar aan het schip.

De scheepsschroeven hebben een diameter van 6,1 meter.

Tijdens een achtdaagse cruise worden 33.000 glazen bier gedronken, 24.000 pina colada's en 660.000 koppen koffie.

De cruisegasten eten 14.968 kilo biefstuk, 2.860 kilo garnalen en 4.000 kilo aardappelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden