De Noormannen komen

Het eerste Nordic Delight Festival danste mee op het succes van Scandinavische tv-series. Veroveren de Noormannen nu ook de poppodia? Trouw nam poolshoogte.

'Scandinavië' associëren we met schaatskou en tv-crimi's, maar met popmuziek? Die driedubbele combinatie beleefden zo'n duizend avonturiers afgelopen zaterdag op het eerste Nordic Delight Festival. Alsof je in een aflevering van Wallander en The Killing tegelijk was beland, bood broedplaats NUtrecht het ideale decor.

Desolaat gesitueerd in een met graffiti plat gespoten spoorwegcomplex bij station Zuilen, dwaalde je door een duister labyrint waar eigen regels golden.

Je voelde je even Wallander en Lund ineen, op zoek naar muzikale daders in dit geval. Deens bier en Zweedse snacks betaalde je er met Kronen, ondertussen in vier zaaltjes genietend van allerlei bandjes. Dromerige pop van het Finse Burning Hearts, lome liedjes van de IJslandse Lay Low, daarna de Deense zangeres Ane Trolle, flamboyant begeleid door een Utrechts koor.

Vrieskou maakte de garderobe werkeloos, zodat sommige technici handschoenen droegen. Op Nordic Delight geen gladde Europop die we sinds Abba (1974) of andere Eurovisie Songfestival-winnaars als de Finse Lordi (2006) en Loreen uit Zweden (2012) kennen, maar vooral andere geluiden.

De organisatoren Ad Pontier en Arne Dee ontdekten op het Deense Roskilde festival 'de rijkdom van de Scandinavische pop'. "Daar onstond anderhalf jaar geleden ons idee voor Nordic Delight" vertelt Pontier. "Ook al waren we met 120.000 bezoekers, dankzij duizenden vrijwilligers en al die Scandinavische bandjes heerste er een totaal andere sfeer dan hier. Het gaat ons om een totaalconcept, een Scandinavische sfeer. Dus ook met films, een brei-workshop en honderd vrijwilligers."

Volgens Dee schuilt de opmars van Scandinavische pop in het onderwijs en de goede voorzieningen. "Het gaat heel breed, van mode en culinair tot design en muziek. Het niveau is er hoog, want iedereen leert op school verplicht te zingen en een instrument te spelen. Bovendien bestaan er allerlei subsidies, dat maakt het verschil."

Bij de selectie voelde Dee zich "als kind in een snoepwinkel. IJslandse bands bezitten wegens hun isolement een eigen geluid. In Denemarken vind je een breed spectrum, in Zweden de perfecte popsongs en in Finland meer dromerige pop. Met zo'n groot kwalitatief aanbod moesten we daarom vaak 'nee' zeggen."

De inhaalslag van de Scandinavische pop begon eind jaren tachtig toen het IJslands elfje Björk met de bands KUKL en Sugarcubes de wereld veroverde. Tegelijkertijd maakte de Noorse zangeres Mari Boine, eenmaal door Peter Gabriel ondekt, furore met haar Sami-liederen. De Finse meidengroep Värttina volgde met haar mix van folk en pop. Producer Hector Zazou legde de stemmen van deze arctische sirenes - voorzien van ijselijke elektronische soundscapes - vast op 'Songs from the cold seas'. De nabijheid van de natuur sijpelde ook door in de sferische bluesrock van het Finse 22 Pistepirkko. Vandaag is Finland zowel leverancier van geavanceerde electro-tovenaars als van dromerige folkpop. Zo combineert Burning Hearts op het verslavende album 'Extinctions' invloeden van de Britse new wave (The Cure) met de sprookjessfeer van het Noorden.

Zweden en Noorwegen kennen ook een stevige singer-songwriter traditie, die niet is opgehouden na Cornelis Vreeswijk. Zangeres Hege fuseert op 'Hege' de Noorse volkstraditie met pure Amerikaanse bluegrass. Als een Zweedse Tom Waits maakt Andi Almqvist op 'Warsaw holiday' het leven aan de rafelrand voelbaar. IJsland is succesvol met bands als Of Monsters and Men en Sigur Rós, Denemarken met Efterklang. Binnenkort als extra Nordic delight te zien op de Nederlandse podia.

Of Monsters and Men (IJS): za 9/3 Where the Wild Things Are (Zeewolde), 24/3 Paard (Den Haag), 25/3 Paradiso (Amsterdam); 22 Pistepirkko (FI): 19/3 Bitterzoet Amsterdam); Mugison (IJS): 25/3 Paradiso; Veto (DE): 30/3 Paradiso; Efterklang (DE): 17/4 Effenaar (Eindhoven); Sigur Rós (IJS): 23/6 Best Kept Secret festival (Hilvarenbeek).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden