De nieuwe tv-trend: infiltratieprogramma's

Wat gebeurt er als je bekende Nederlanders de vrijheid geeft om een tv-programma te vullen met wat dan ook? Twee van de drie gebruiken de zendtijd om zichzelf te promoten.

Vooruit, met drie deelnemers is het programma 'Carte Blanche' een erg kleine steekproef, maar de scores op ijdelheid en oppervlakkigheid zijn vast significant. Kim Feenstra gaat sleetje rijden met haar Husky-hond. 'Het is een stukje privé van mij, dat leuk is om naar te kijken', zegt het fotomodel. Haar stem herinnert aan de actrice die in 'Singing in the Rain' de opkomst van de sprekende film niet overleefde.

Birgit Schuurman vertelt over haar nieuwe ik en zingt een lied eens lekker helemaal uit, een kans die je op tv niet vaak krijgt. Tegenwoordig heeft men genoeg aan muziekflarden. Alleen Frank Lammers kijkt buiten zijn wereldje. De acteur onderzoekt een uitspraak van minister Gerd Leers: klopt het dat geluk geen argument kan zijn om asiel aan te vragen?

Tijdens de experimentele televisieweek TV Lab mag iedereen reageren op de nieuwe formats. En wat blijkt na afloop van 'Carte Blanche': de kijker is BN'er-moe.

Dat komt goed uit, want in veel nieuwe programma's op Nederland 3 speelt de gewone Nederlander de hoofdrol. Opvallend vaak gefilmd door verborgen camera's. En wie wel weet dat hij meedoet, weet niet altijd waaraan. Zo denken de beginnende reisleiders in 'U hoort nog van ons' dat de aanwezige camera's een bedrijfsfilmpje opnemen. Ondertussen worden ze getest op hun eerlijkheid. De 18-jarige jongen die naar vertrouwelijke formulieren gluurde, staat mooi te kijk als onbetrouwbaar. Wat betekent dat voor zijn volgende sollicitatie, in een tijd waarin alles online te vinden is?

'Fuck the parents' roept de vraag op of je dat kunt maken: de wereld tonen dat je ouders discrimineren. Vader ziet zijn dochter het liefst aan de arm van een Nederlandse vriend. Tot in de huiskamer wordt zijn gemopper op 'lul de behangers' vastgelegd. Privacy schenden is blijkbaar een garantie voor amusement.

Het meest extreme infiltratieprogramma was 'Truman', waarin de onbekende Leroy Aznam door camera's en teams werd gevolgd en dat niet wist. Aanstekelijk, zo'n klopjacht via social media. Iemand twittert over de 'ondwingbare behoefte' mee te gaan zoeken. Al snel heeft Leroy er veel twitter-volgers bij. Waarom iemand volgen die je niet kent, vraagt een ander. Niet kent? Hij is nu toch op tv?

Het risico van stiekeme programma's is dat de deelnemer geen toestemming geeft tot uitzending. Om die kans te beperken zochten de bedenkers van 'Truman' een ijdel persoon. En die zijn er genoeg.

Veel middelmaat, een enkel dieptepunt, en een hoogtepunt in TV Lab: 'Gajes', waarin Jack Wouterse zich presenteert als de Wouter Klootwijk van de criminaliteit, een associatie die versterkt werd door die pan met kokende hersenen. Met de dossiermappen van de geruchtmakende snelkookpanmoord bij de hand.

Niks crossmediaals, geen tweede scherm, maar mooie eigenzinnige filmpjes. Zo aandachtig als de beroofde juwelier horloges repareert, de politieman zijn wapen schoonmaakt na een schietpartij, brengt cameraman Jan Pieter Tuinstra hun verhalen in beeld. Daarvoor klinkt ook op Twitter veel applaus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden