De Nieuwe Pers doet zijn intrede in Nederland

Wordt dit De Nieuwe Pers van Alain van der Horst, journalist voor De Nieuwe Pers?Beeld Trouw/Brechtje Rood

Vanaf maandag gaat De Nieuwe Pers (DNP) online, opvolger van de in 2012 opgeheven gratis kwaliteitskrant. Kenmerkend voor dit journalistieke experiment is het verdienmodel waarbij lezers zich kunnen abonneren op individuele journalisten.

Naast een website waarop ook enkele artikelen gratis zijn te lezen, biedt DNP de mogelijkheid voor freelancejournalisten om een eigen 'kanaal' op de DNP-app te openen. Hierop kunnen lezers zich vervolgens abonneren voor 1.79 per maand of 17 euro per jaar.

Een abonnement op een selectie van je favoriete journalisten lijkt erg op een groep bloggers of twitteraars die je als lezer volgt. Verschil is wel dat de journalisten voor één digitale krant schrijven, namelijk DNP. Karel van den Berg, schrijver van het journalistieke handboek 'Bedenk eens wat nieuws', gaf vandaag in Trouw aan dat DNP meelift op het beeld dat mensen van de gratis kwaliteitskrant De Pers hebben.

Voordat een groot publiek de DNP-journalist als een opiniemaker wil gaan volgen, is echter wel naamsbekendheid nodig. Facebook en Twitter kunnen hieraan bijdragen, maar ze zijn niets meer dan een hulpmiddel om bij het publiek onder de aandacht te komen. Eerst is er inhoud nodig.

De Amerikaanse blogger Andrew Sullivan begon in 2000 een blog genaamd The Daily Dish en postte hierop gemiddeld dertig tot veertig berichten per dag. Hij groeide uit tot een zeer invloedrijke politiek commentator in de Verenigde Staten. Inmiddels biedt Sullivan aan lezers de mogelijkheid aan om voor twintig dollar per jaar zijn blog steunen, met succes. Zijn blog toont goed aan waar het principe van DNP op is gebaseerd: de journalist verdient voortaan op basis van zijn autoriteit geld met zijn vak. Het draait hierbij niet langer om een beschrijving van nieuws in wereld, maar om de interpretatie en presentatie de journalist ervan geeft.

Geen krant op deurmat?
Website iPhoneclub besprak al een preview van de DNP-app en kwam met de kritiek dat je bij een abonnement op een journalist geen garantie hebt op een aantal artikelen. Van een traditionele krant weet je dat hij in ieder geval zes dagen per week op je deurmat valt. Aan de andere kant hoeft dit geen gigantisch probleem te vormen: een journalist die (letterlijk) te weinig naar de zin van de lezers schrijft, verliest de maand erop zijn of haar abonnees.

Met de toegenomen rol van journalisten als opiniemakers op internet, is het interessant om te volgen of DNP uitgroeit tot een succes. Of lezers bereid zijn om DNP-journalisten te gaan volgen of toch de voorkeur geven aan één krant die zelf nieuws selecteert, zal vanaf maandag blijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden