De nieuwe Messi komt van Facebook

Ronald de Boer stelt via sociale media dreamteam samen Talenten doen mee aan Copa Amsterdam

AMSTERDAM - De Amerikaanse wielrenner Lance Armstrong vroeg het zich in zijn sportieve hoogtijdagen eens hardop af. Wat nou als iedereen, alle zeven miljard mensen ter aarde, met een zadel onder de bips was geboren en had gekozen voor de wielersport, was hij dan ook zeven keer winnaar geworden van de Tour de France? Armstrong gaf zelf het antwoord: 'No'.

En zo geldt dat natuurlijk voor alle professies. Benut iedereen zijn talent en zijn de juiste instrumenten aanwezig om dat talent te laten ontbolsteren? Dát is de vraag. Om nog maar te zwijgen over de factor 'geluk'. Want wie rept er nog over de twijfels van FC Barcelona over Lionel Messi, die ze eigenlijk te klein vonden en niet wilde weghalen uit zijn natuurlijke omgeving in Rosario, Argentinië? Pas op zijn laatste, vijftiende stagedag hakte technisch directeur Charles Rexach de knoop door; Messi bleef in Barcelona. De rest is geschiedenis.

Ook in Nederland, waar relatief veel gesport wordt, moeten talenten aan het oog van profclubs zijn ontsnapt. Had de scout van dienst net een vuiltje in zijn oog toen dat ene groeibriljantje een weergaloze actie maakte? Koos een weifelend talent misschien tevergeefs voor een kickbokscarrière? Of bewaarde een groot talent zijn voetbalkunsten louter voor de straat, omdat er thuis geen geld was voor contributie en nieuwe voetbalschoenen?

Ronald de Boer, oud-international en broer van Ajax-trainer Frank de Boer, komt nu met een opmerkelijk initiatief: Men United, een project waar uiteindelijk 24 talenten (van zestien tot twintig jaar) gaan deelnemen aan de negende Aegon Copa Amsterdam in het Olympisch Stadion, met tegenstanders als Tottenham Hotspur, Cruzeiro en Fluminese. De afgelopen maanden kon iedereen zich inschrijven via Facebook.

SportsGen, het sportmarketingbureau achter het evenement, kreeg bijna tweeduizend aanmeldingen. Veel jongens dromen kennelijk nog van een profcarrière. De kandidaten moesten zo veel mogelijk 'likes' verzamelen met hun profiel op Facebook. Uiteindelijk waren er 325 'winnaars', die vanavond bijeenkomen in De Toekomst, het sportcomplex van Ajax.

Odai Disi, aanvaller van DSTA A1, was de absolute winnaar van de actie. Hij behaalde 3592 'likes', net voor Juan Lopez, aanvaller van Waterwijk ASC B1 (3514 'likes'). Om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen, konden spelers filmpjes op hun pagina plaatsen met trucjes of mooie acties en doelpunten.

De Boer pakt het project serieus aan. Verspreid over zes velden wordt morgen een drietal wedstrijden gespeeld, waarna vijftig deelnemers doorgaan naar de volgende ronde. De Boer heeft hiervoor een aantal scouts om zich heen verzameld, onder wie Johnny Rep, Marc van Hintum, Olaf Lindenbergh en Kiki Musampa. Zij helpen hem mee om de beste talenten te selecteren. Joey Koetsier, woordvoerder van SportsGen, ziet verschillende achtergronden bij de geselecteerden. "Er zijn spelers bij uit de jeugdopleiding van FC Utrecht en Fortuna Sittard, maar er doen ook jongens mee die helemaal niet op voetbal zitten."

Blijft de vraag: is werving via sociale media het nieuwe middel om talent op te sporen? Koetsier vermoedt van wel. "Voor onze doelgroep zijn sociale media gewoon een heel goed middel. Vanaf de lancering van onze facebookpagina, op 1 maart, zijn we al door meer dan 1,3 miljoen profielen bekeken. Het bereik is enorm."

Komt de nieuwe Messi via Facebook? Koetsier lacht. "Als er uiteindelijk één speler doorbreekt in het betaalde voetbal, dan zou dat al fantastisch zijn."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden