De nieuwe idealist is een carrièremaker

Idealisme is terug van weggeweest; het engagement stijgt sinds 1998 in alle leeftijdsgroepen, maar vooral onder jongeren. In de bolwerken van ontwikkelingssamenwerking wordt hun idealisme gewantrouwd. Zijn ze inderdaad slechts cv-jagers?

VSO (Voluntary Service Overseas) krijgt ze veel over de vloer: jonge mensen die iets willen in de Derde Wereld. Die hebben vaak al bij de grote ontwikkelingsorganisaties aangeklopt, maar zijn daar gestuit op ingewikkelde procedures en ervaringseisen.

VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie, die mensen uitzendt voor een of twee jaar. ,,We maken gebruik van de expertise van die mensen, maar we eisen geen ervaring in het ontwikkelingswerk'', zegt Willy van der Luit van VSO Nederland. Ze ziet de belangstellenden veranderen: ,,We worden veel benaderd door jonge mensen die voor hun dertigste al een topfunctie hebben bereikt, en die iets anders willen doen, iets wat goed is voor andere mensen én voor hun cv.''

Cv-jagers worden ze vaak genoemd, in de wereld van ontwikkelingssamenwerking: mensen die willen pronken met zes maanden timmeren aan een school in Tanzania. Daarmee wordt die groep geen recht gedaan, zegt Van der Luit. ,,Je hebt het over de mensen die straks de organisaties voor ontwikkelingssamenwerking vorm en inhoud zullen geven.''

VSO hoopt tijdens een debat, volgende week donderdag, de ogen van ontwikkelingsorganisaties te openen voor de nieuwe idealisten. De organisatie liet onderzoeksbureau Motivaction een analyse maken van het engagement van de verschillende generaties. In de jongste generatie vind je dat engagement vooral onder carrièremakers, zegt onderzoeker Martijn Lampert van Motivaction. ,,Dat is het verschil met voorgaande generaties. Bij de vooroorlogse generatie moest je het engagement vooral zoeken in de burgerij. Het was een plichtsgetrouw idealisme dat je als het ware met de paplepel ingegoten kreeg. Bij de babyboomers, geboren tussen 1946 en 1954, is het engagement politiek, en gericht tegen de gevestigde instellingen. Daar gaat het de pragmatische generatie, geboren na 1971, helemaal niet meer om. Het engagement vind je in die generatie vooral bij mensen die gericht zijn op persoonlijke ontwikkeling, prestatie en resultaat. Die vragen zich niet alleen af wat zij kunnen bijdragen aan een betere wereld, maar ook wat zij daar zelf aan hebben.''

Die jongeren laten zich doorgaans niet voor lange tijd binden, zegt Lampert. Ze gaan voor organisaties die passie en beleving uitstralen. War Child, van Marco Borsato, maar ook Earthwatch, dat vrijwilligers inzet bij onderzoeksprojecten op het gebied van duurzame ontwikkeling, en Move your World, dat in Nederland jongerenprojecten organiseert op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, zijn daar voorbeelden van. En reisondernemingen die je in staat stellen twee weken timmeren aan een schooltje te combineren met een weekje strand weten deze nieuwe idealisten te vinden. ,,Met het groeiend engagement in die jongste generaties kunnen ook gevestigde organisaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking iets doen'', zegt Lampert, ,,Voor die geëngageerde vakanties betalen ze nota bene!''

Na zo'n vakantie wil de nieuwe idealist vaak meer, merkt Willy van der Luit van VSO. ,,De belangstelling is gewekt en mensen willen voor een of twee jaar worden uitgezonden.'' VSO heeft een eigen onderzoek gedaan onder een kleine zeventig mensen die na zo'n uitzending terugkeerden. Hun motivatie is duidelijk, zegt Van der Luit: ze wilden werken in een andere cultuur, ze wilden hun kennis delen, en ze wilden zichzelf ontwikkelen. Opvallend is dat het na zo'n missie niet afgelopen is. De helft keert terug in zijn oude vak of zijn oude functie. Maar de andere helft tracht aan de slag te komen in de ontwikkelingssamenwerking. Van die groep slaagt de helft daar ook in. Het engagement, ook van de jongste generaties, heeft een langere adem dan vaak wordt gedacht in de wereld van ontwikkelingssamenwerking, concludeert Van der Luit.

Informatie over de bijeenkomst van donderdag a.s. is te vinden op www.vso.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden