De nieuwe app Secret: nieuw succes of gedoemd te mislukken?

null Beeld screenshot Secret
Beeld screenshot Secret

In de Verenigde Staten is-ie al razend populair, en sinds gisteren is de nieuwe app Secret ook in Nederland te downloaden. Na Facebook, Twitter en Instagram de zoveelste sociale netwerksite van de hand van techies uit Sillicon Valley. Met één verschil: privacy. Je deelt geheimen met vrienden zonder dat zij weten dat ze van jou komen. Baanbrekend of een experiment dat gedoemd is te mislukken? Vijf vragen over Secret.

Wat is het?
De opzet van Secret is vrij simpel en in feite niet veel anders dan Facebook. Je voegt vrienden toe en deelt berichten. Die berichten geef je, als je er zin in hebt, een leuke achtergrondafbeelding mee waarna vrienden kunnen reageren of 'liken'. Maar naast de opvallende achtergrondafbeeldingen van de berichten is er nog één groot verschil met Facebook: niemand weet van wie al die posts op zijn virtuele prikbord afkomstig zijn.

Volgens oprichter Chrys Bader vult Secret zo een gat in de markt van sociale netwerksites. "Hoe vaak type je bij Twitter of Facebook niet iets in, om het vervolgens toch maar niet te posten?", zei hij gisteren in een interview met Nu.nl. Met Secret verleidt Bader zijn gebruikers geheimen te delen met de wereld. "En we merken dat onze gebruikers die manier van communicatie waarderen", aldus Bader.

Wat heb je eraan? Het delen van geheimen?
Volgens Bader hebben mensen er dus behoefte aan om hun geheimen met de wereld te delen. Zo vreemd is het niet dat de oprichter dat zegt. Die wil natuurlijk dat zijn product goed ontvangen wordt. Maar als het aan Bader en consorten ligt, gaat Secret net iets verder dan het tegemoetkomen aan de wensen van haar gebruikers. Het moet een "platform zijn dat meer authenticiteit, zelfbewustzijn en empathie in de hand werkt", staat er op de site van Secret.

De realiteit is net ietsje anders. Het is nog maar de vraag of mensen behoefte hebben aan het anoniem delen van geheimen. Nog meer staat ter discussie hoe eerlijk veel gebruikers van Secret eigenlijk zijn. Toegegeven, er zijn wat baanbrekende nieuwtjes gedeeld die zelfs het journaal haalden. Denk bijvoorbeeld aan het vertrek van Google+ baas Vic Gundotra. Maar veel meer 'geheimen' bleken helemaal niet waar. Zo schreef iemand in februari: Ik werk bij Evernote en we worden binnenkort overgenomen. Phil Libin, de hoogste baas van Evernote, voelde zich genoodzaakt de geruchten direct te ontkrachten.

Dus... De meeste dingen die erop staan zijn helemaal niet waar?
Dat is iets te sterk uitgedrukt. In de eerste maanden gebruikten veel techies werkzaam bij techbedrijven in Sillicon Valley de app vooral als een leuk speeltje. Daardoor ontstond een subgenre van 'geheimen' die helemaal niet waar waren. Dat is echter niet altijd het geval. De berichten die nu vooral worden gedeeld, zijn van het niveau: hoe werkt dit allemaal? Andere geheimen die gedeeld worden gaan over verliefdheden, nare lichaamskwalen of gewoon geklaag over de dag. De geheimen kunnen overal over gaan, maar er is dus geen enkele garantie dat wat er staat de waarheid is.

Hoe geheim is Secret? Ben ik te achterhalen?
Als je het Bader vraagt, zegt hij: "De app is uitstekend versleuteld en we bewaken de privacy van onze gebruikers."Maar, geeft hij toe, "als de politie een data-aanvraag doet, gaan we akkoord". Daardoor hebben klokkenluiders niet veel aan de app, want uiteindelijk zijn ze toch te achterhalen. Daarbij geloven critici ook niet dat de app 'uitstekend versleuteld' is. David Ulevitch, ceo van het beveiligingsbedrijf OpenDNS zei op Twitter over de app: "Mijn idee over Secret is simpel: het gaat kapot. Een app moet goed beveiligd en goed geïmplementeerd zijn. Ik stel me zo voor dat Secret geen of slechts een van tweeën heeft."

Is te verwachten dat het een succes wordt?
Als het gaat over het aantal gebruikers, houdt oprichter Bader zijn lippen stijf op elkaar. "Het gaat niet om de cijfers", zei hij tegen Nu.nl. "Het gaat om de betrokkenheid." En met die betrokkenheid zit het goed. Van het oorspronkelijke aantal gebruikers was na de eerste weken nog 75 procent over. In de maanden daarna viel er nog maar tien procent af. Dus de gebruikers die er als eerste bij waren, blijven de app over het algemeen interessant genoeg vinden om deze niet direct te verwijderen.

Maar sinds haar prille bestaan kampt Secret met een slecht imago. Een roddelmachine, noemen bloggers het. Of nog erger: een virtuele pestplek. Time-journalist Harry McCracken noemde de gebruikers zelfs gemeen. Daarmee schiet Secret, populair of niet, compleet aan haar doel voorbij om meer empathie te kweken. Of het lukt dit negatieve imago af te schudden, is maar de vraag.

null Beeld screenshot Secret
Beeld screenshot Secret
null Beeld screenshot Secret
Beeld screenshot Secret
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden