De Nederlandse romcom rukt op

De romantische komedie 'Mannenharten' heeft ondanks matige recensies toch in een week tijd de status van Gouden Film bereikt: meer dan 100.000 bezoekers. Eerder kreeg ook 'Smoorverliefd' al een Gouden Film, en 'Valentino'. 'Verliefd op Ibiza' van Johan Nijenhuis prijkt met 800.000 bezoekers nu op nummer 2 van de lijst met best bezochte films in 2013.

De romantische komedie doet het goed in Nederland en dat terwijl het genre nog maar net bestaat. Wie het naslagwerk 'Hollands Hollywood' van Henk van Gelder doorbladert, dat tot 1995 gaat, vindt nauwelijks romantische komedies ('Help de dokter verzuipt!'?, 'Honneponnetje'?); amper genrefilms sowieso. Maar sinds het succes van 'Alles is liefde' in 2007 heeft het genre een vlucht genomen, met eenzelfde succes als eerder de Nederlandse kinderfilm.

In 2011 was 'Gooische Vrouwen' met bijna twee miljoen bezoekers de best bezochte film van het jaar. Die film won het in dat jaar van 'New Kids Turbo' dat op een miljoen bezoekers bleef steken. Geen wonder dat de New Kids nu voor hun derde film ook naar de romcom grijpen, al reiken zij in hun uitwerking meer naar burleske bromance zoals in 'The Hangover' dan naar 'Alles is Familie'.

Wat daarnaast opvalt, is dat het vooral de Nederlandse romantische komedie is die het hier zo goed doet. Wie de lijst succesfilms in 2013 bestudeert, zou kunnen denken dat het genre in het buitenland is uitgestorven. De eerste niet-Nederlandse 'romcom' staat op nummer 41, en dat is 'Blue Jasmine' van Woody Allen. Verder wordt de lijst gedomineerd door fantasy, thrillers, kinderfilms, actiefilms. Vermoedelijk wordt de niet-Nederlandse 'romcom' vooral thuis achter de pc verorberd.

Jonathan Mees, persvoorlichter van het Nederlands Filmfonds, meldt desgevraagd dat het Fonds niet speciaal inzet op één genre. "Het Filmfonds heeft diversiteit in genres en publiek in haar doelstelling. Je kan de romantische komedies trouwens ook niet over één kam scheren. 'Mannenharten' is een heel andere film dan 'Soof' (volgende week in de bioscoop). Maar uit publieksonderzoek is wel gebleken dat het Nederlandse publiek een meer dan gemiddelde belangstelling heeft voor romantische komedies."

Regisseur Johan Nijenhuis, die over twee maanden zijn nieuwe romcom 'De Toscaanse Bruiloft' presenteert, is blij met het succes: "'Verliefd op Ibiza' heeft een fantastische mond-tot-mondreclame gehad. Mijn nichtje van twaalf vond hem leuk maar ook dames van vijftig gingen er met vriendinnen heen." Nijenhuis heeft ook wel een verklaring voor de voorkeur van het publiek voor dit type Nederlandse films: "De romantische komedie gaat over de riten in de omgang tussen mannen en vrouwen. Dat is aan cultuur en land gebonden. Dat herkennen we in onze films."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden