De musical zou flets zijn als de swing er niet was

Musical

Dreamgirls Albert Verlinde Entertainment ***

Zodra Berget Lewis (Effie) haar mond opentrekt en met grote uithalen de intense, swingende soul uit haar keel laat rollen, ontploft de zaal. Gejoel, applaus, geroep om méér. Verscheidene keren tijdens de voorstelling Dreamgirls mag ze helemaal uit haar dak gaan, en dan is het genieten van haar volledige overgave en haar krachtige geluid.

Ook telkens wanneer Clayton Peroti (Jimmy) over de top freakt tijdens zijn krakende, swingende soulsolo's én een razendsnelle rap, staat de zaal op zijn kop. De achtkoppige live band speelt daarbij strak, swingend en bijna continu tijdens de voorstelling - want ook tijdens veel scènes gaat de muziek als een soort underscore door, en veel dialogen worden gezongen.

Kortom: de muziek (van Henry Krieger) speelt de hoofdrol in deze voorstelling, en op de meeste momenten is dat goed nieuws. De meerstemmige koortjes klinken ook lekker, maar de stemmen van andere belangrijke spelers komen minder uit de verf, en bij Lewis klinkt het in de hoogte soms hees, waardoor je je afvraagt of haar stem het de hele tournee zal volhouden.

De musical Dreamgirls stamt uit 1981. Lang na het Broadwaysucces kwam in 2006 de gelijknamige film uit, waarin Beyoncé Knowles en Jennifer Hudson schitterden. Het is een fictief verhaal over de opkomst van de zwarte muziek in de VS, gebaseerd op de belevenissen van Diana Ross en haar Surpremes.

Ook bij de meidengroep in de musical wordt de leadzangeres (Effie) gedegradeerd tot achtergrondzangeres omdat een ander (Deena, lees: Diana) mooier, dunner, en commerciëler is. Een verhaal over macht, roem, afhankelijkheid en vallen en opstaan in de showbizzwereld.

In de Nederlandse versie (regie: Gijs de Lange) raakt het verhaal nauwelijks. Lewis zingt dan wel intens, maar haar spel blijft soms in grote gebaren steken. En van Pearl Jozefzoon (Deena) is onduidelijk waarom ze gecast is als publiekstrekker. Haar uitstraling is flets, met telkens dezelfde bevroren, licht verschrikte blik in haar ogen.

Martin Michel maakt doorgaans enorm swingende choreografieën, maar dit keer bewegen de spelers relatief ongemakkelijk, alsof ze nog moeten wennen aan de ingewikkelde glitterkostuums en de hoge hakken.

De musical bevat enkele scènes met weinig drama. Daar had meer in gesneden kunnen worden. Maar gelukkig ligt het tempo tussen de scènes hoog en zijn er inventieve muzikale overgangen met snel wisselende, kleurrijk verlichte decors en prachtige kostuums. Genoeg te zien dus. En dankzij de enorm swingende muziek heb je echt een goeie avond.

Tournee t/m 15 februari 2015 www.dreamgirlsdemusical.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden