De mooiste voetbalfoto's

Vorige week was ik op bezoek bij Humphrey Mijnals, de eerste voetballer van Surinaamse afkomst die het Nederlands elftal haalde.

Matty Verkamman

Humphrey is van 21 december 1930, dus hij wordt binnenkort 72. Wie dat niet weet, zou ook geloven dat hij 57 is. Fijne dag, daar in de flat van Hum phrey. Zijn mooie voetbalverleden wordt al in de gang van zijn flat zichtbaar gemaakt. Het eerste Oranje-shirt, in het voorjaar van 1960 verdiend via een puike 4-2 overwinning op Bulgarije, is keurig ingelijst. Het oranje van dat shirt heeft de warmte van een lichtrijpe sinaasappel en de goud-gele leeuw is op Nassaublauw vilt gedrukt. Ik kan me voorstellen dat je d'r voor ging als international!

Tussen allerlei voetbalreli kwieën van Surinaamse en Braziliaanse origine (Humphrey was in de jaren vijftig prof bij Club América Recife, voordat hij naar Elinkwijk in Utrecht ging), heeft De Foto van De Omhaal een centrale plaats. Die foto -ik kan er echt een kwartier ademloos naar kijken.

Er zijn voetbalfoto's die in mijn geheugen gegrift staan. Heel bijzonder vind ik ook nog altijd de kleurenfoto die Guus de Jong maakte van de voluit schietende Benfica-crack Eusebio tijdens de Europa Cup-finale van 1963 op Wembley tegen AC Milan. Het is nota bene een doelpunt. Eusebio bijt op zijn onderlip, hij weet dat er iets bijzonders gebeurt. Als een hordenloper hangt hij in de lucht. De Jong kijkt en klikt op een hoogte van circa zestig centimeter. Mede gelet op de nog zo veel minder geavanceerde apparatuur in 1963 is het werkelijk een juweel van een voetbalfoto.

Het mooie is ook dat niet alleen Eusebio te zien is, maar tevens Milan-verdediger Giovanni Trapattoni en het decor van Wembley bij daglicht. (De finale werd op woensdagmiddag gespeeld -ik weet nog dat ik alleen de tweede helft zag, want de school was nog niet uit).

De huidige fotografen kunnen er natuurlijk ook niets aan doen dat grote voetbalwedstrijden vrijwel altijd bij kunstlicht worden gespeeld. Dat neemt veel decormogelijkheden weg en de hinderlijke aanwezigheid van allerlei reclameborden komt de voetbalfotografie van nu evenmin niet ten goede. Maar ook vraag ik mij wel eens af of de voetbalfotograaf van 2002 nog wel voldoende oog heeft voor de voetballer-en-zijn-omgeving. Ik heb langzamerhand wel genoeg gekke bekken van dichtbij gezien, of duellerende reclamezuilen.

Daarom raad ik Jiri, Klaas-Jan, Hans, Robert, Raymond, Stanley, of welke top-voetbalfotograaf van nu dan ook aan de fotografie van de jaren vijftig en zestig nog eens te bekijken. Dan zullen zij doelmannen als spinnen in hun web zien en scorende midvoors met kerktorens op de achtergrond. Dat mis ik in de hedendaagse duelfoto's.

Aan dat alles denk ik in de gang bij Humphrey Mijnals. Daar hangt-ie dan, de mooiste voetbalfoto die ik ken, gemaakt op 3 april 1960 in het Olympisch Stadion. Doelman Frans de Munck zit vol verbazing op de grond te kijken hoe Humphrey met een fantastische omhaal de bal uit de doelmond werkt. In de verte kan Kees Rijvers zijn ogen niet geloven. De Bulgaarse midvoor Panayotov kijkt kwaad naar De Munck, waardoor hem de acrobatiek van Mijnals ontgaat. De bal raakt bijna de rechtervoet van Humphrey, wiens gestrekte rug parallel loopt aan de grasmat. Voet en bal raken elkaar op een hoogte van circa 1 meter 70.

Het is een wereldfoto, maar het gekke is dat niemand weet wie die foto heeft gemaakt. Ik hoop dat die fotograaf nog leeft, zich alsnog bekend maakt en dan van zijn hedendaagse collega's een onderscheiding krijgt. Hij verdient het.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden