De moddervette dame mag niet meer zingen

It ain't over till the fat lady sings. Deze zin heeft in bepaalde kringen een klassieke status verworven. Ik weet even niet meer wie deze kwinkslag voor het eerst uitte, maar de beeldende uitspraak is een soort waarschuwing geworden voor opera. Het is pas voorbij als de vette dame zingt!

Voor de Amerikaanse sopraan Deborah Voigt is het echter al voorbij nog voordat ze gezongen heeft. Eergisteren werd bekend dat Deborah Voigt door het Londense operahuis Covent Garden ontslagen is omdat men haar te dik vindt voor de titelrol in Richard Strauss' opera 'Ariadne auf Naxos'. Een uiterst curieuze gang van zaken! Voigt was namelijk altijd al moddervet, dus ook ten tijde toen Peter Katona -casting director van het Royal Opera House Covent Garden- haar voor de rol vroeg. De arme Deborah is in die tussentijd heus niet nog moddervetter geworden dan ze al was. De schattingen over haar gewicht lopen uiteen tussen de honderd en honderdentwintig kilo. Voigt probeerde wel om die kilo's kwijt te raken, maar ze vlogen er weer even hard aan. De sopraan lijdt aan het beruchte jojo-effect.

De serie voorstellingen van 'Ariadne auf Naxos' vinden de komende zomer plaats. Het betreft een reprise van een productie die in september 2002 de officiële entree van Antonio Pappano als chef-dirigent markeerde. Destijds zong de redelijk slanke Petra Lang de titelrol en zij paste mooi in de 'moderne' enscenering van Christof Loy waarvoor Herbert Murauer de kostuums had ontworpen. Voor Ariadne was dat een zwarte japon in fin du siècle-stijl en vooral die jurk is nu inzet van de strijd. Omdat die Deborah Voigt onflatteus zou staan is ze ontslagen. Katona: ,,Hoewel mevrouw Voigt een prachtige zangeres is, zorgen het kostuum en het karakter van de productie ervoor dat het niet gelukkig zou uitvallen, als ze daarin optreedt.'' Maar de productie is dus al anderhalf jaar oud en de ontwerpen ervoor kende men bij Covent Garden vast nog veel eerder! Onduidelijk is of er sprake is van contractbreuk, maar volgens sommige bronnen heeft Covent Garden een schadevergoeding aan Voigt betaald. De rol zal nu worden gezongen door de rijzige, slanke Anne Schwanewilms.

Dikke sopranen en de opera. Een heerlijk onderwerp. De voorbeelden zijn legio, de bijnamen eveneens. Jessye Norman heet in de wandelgangen Jessye 'de Noorman' en de Spaanse Montserrat Caballé wordt ook wel 'Monsterfat Cowbelly' genoemd. In hetzelfde Covent Garden nam de immense Sharon Sweet ooit de rol van Turandot over van de slanke Gwyneth Jones. Jones werd in die productie op een bepaald moment liggend op een schild opgedragen. Toen tientonner Sweet zich als vervanger aandiende zagen de vier arme figuranten zich voor een onmogelijke taak gesteld. Het schild werd vervangen door een karretje op wieltjes, dat in Covent Garden nog steeds bekend staat als de sweet-trolley, een begrip verwijzend naar het toetjeskarretje in chique restaurants.

Moet een goede stem in het vet drijven? Opvallend is wel dat we tegenwoordig heel veel goeie sopranen hebben die zo de catwalk op kunnen. In Covent Garden lijkt het daar met het vertrek van Voigt wel een beetje op. De komende maanden zingen daar de diva's Dalayman, Kirschlager, Cedolins, Mattila, Gheorghiu, Schwanewilms en Guleghina. Allemaal om door een smal ringetje te halen!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden