De mens wil orde scheppen, en vrijheid als die orde er is

dans

Spirit Göteborgsoperans Danskompaniet ****

Dans stopt nou eenmaal niet bij de landsgrens. Naast (zomer)festivals als Julidans en Holland Dance, is er daarom gelukkig een aantal theaters dat het hele jaar door voorziet in internationale dans van topkwaliteit; vaak ook de handen ineenslaat om kleine tournees mogelijk te maken. En dat moet, anders worden we zo direct alleen nog opgezadeld met bordkartonnen Notenkrakers uit het voormalige Oostblok rond Kerst.

Het Haagse Lucent en de Groningse Stadsschouwburg (aldaar vanavond nog) hebben met het dansgezelschap van Göteborg Opera een knaller binnengehaald. Het bewijs dat dans als kunstvorm bij uitstek het mens-zijn bevraagt en beroert, en ook al is het geen simpele kost, tóch toegankelijk kan zijn. High-end-dans, van een uitstekend gezelschap mooie performers.

'Spirit' biedt twee uiteenlopende smaken van toonaangevende choreografen in de moderne (theater)dans: de Europese publiekslieveling Sidi Larbi Cherkaoui, met potente cross-over-dans in een fraaie beeldentaal. En de Japanner Saburo Teshigawara, behalve dichter en choreograaf vooral beeldend kunstenaar, wat je kunt aflezen in de pijnlijk mooie danstableaus met de focus op het danserslichaam in al z'n kwetsbaarheid.

Het werk van de Vlaams-Marokkaanse Cherkaoui gaat over het maken van connecties, tussen verschillende dansvormen, tradities en culturen, maar ook tussen kunst en wetenschap. In 'Noetic' gaat Cherkaoui in dat laatste het verst tot nu toe. Hij orkestreert de formeel geklede dansers (modehuis Les Hommes) in golfvormen, spiralen en geometrische configuraties, waarbij ensembles in elkaar overlopen en weer uitwaaieren. Onder begeleiding van een zangeres en een Japanse drummer is dit een verkenning van de menselijke behoefte om orde te scheppen, en om te verlangen naar vrijheid als er eenmaal orde is.

Het idee van bouwen en weer afbreken wordt ondersteund door objecten van Antony Gormley: metalen stroken worden geplooid tot spectaculaire geometrische vormen. Toch blijft de mens altijd het middelpunt. In een cirkel als Vitruviusman/vrouw of met een globe op alle schouders gedragen.

Saburo Teshigawara's 'Metamorphosis' ontsluit existentiële levensvragen dringender. Überesthetisch, alles tot op de millimeter uitgedacht en toch rauw en wringend, is ook hier de mens de maat der dingen, maar tevens slechts een stipje in de ether van een veranderlijk, mystiek universum. Benen die als stalagmieten uit de grond schieten, dansers die licht deinen in foetushouding of juist door de ruimte ketsen. Ook hier zijn spiraalvormen echo's van verlangens, in een zee van continue transformatie.

Wat van ver komt is lekker? Reken maar.

Vanavond in de Stadsschouwburg Groningen

foto bengt Wanselius

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden