De meester kan kleien, de juf kan programmeren

We moeten ophouden techniek alleen met mannen te associëren, aldus Cocky Booij en Akke Visser.

Juffen kunnen net zo goed les geven in wetenschap en techniek. Dat is deel van hun professie.

Mannen die kiezen voor de pabo, de opleiding voor docenten in het basisonderwijs, haken voortijdig af. Of als zij wel een diploma hebben gehaald, stoppen zij na een paar jaar al met lesgeven. Trouw (5 oktober) besteedde aandacht aan een rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek waarin die teleurstellende cijfers gemeld worden: van iedere honderd leerkrachten in het basisonderwijs zijn er liefst 87 vrouw. Eerdere pogingen om meer mannen voor de klas te krijgen in het basisonderwijs lijken dan ook nauwelijks effect te hebben gehad.

Minister Jet Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) reageerde op NPO radio 1 in het programma 'Stand.nl' als volgt: "Als je het curriculum aanpast en het niet alleen maar uit kleien en origami bestaat, maar ook uit techniek, dan kan het ook voor mannen veel interessanter worden."

Veel meer meester

Mannen en techniek worden bijvoorbeeld ook op 'Veel Meer Meester' direct met elkaar in verband gebracht, zoals Trouw schreef. Op die website, een initiatief van drie pabo's met ondersteuning van het ministerie van OCW, staat te lezen dat mannelijke leerkrachten meer affiniteit hebben met het gebruik van ICT. Ze vullen volgens de site het bewegingsonderwijs anders in en gebruiken doorgaans meer humor in hun taal.

Oude stereotiepen

In beide gevallen wordt het beeld dat vrouwen en techniek niet bij elkaar zouden horen, weer eens bevestigd. Dat kan de bedoeling van minister Bussemaker niet geweest zijn.

Wij vinden dat we zo snel mogelijk van die stereotiepe beelden over meesters en juffen af moeten. Natuurlijk, ook wij willen graag meer mannen in het basisonderwijs. Dat is vanuit emancipatoir oogpunt van belang. Kinderen hebben er baat bij om met verschillende mensen en rollen in aanraking te komen. Dat geldt voor geslacht, maar net zo goed voor leeftijd en etniciteit.

Maar als het gaat om wat kinderen op school leren, dan mag het niet uitmaken of ze dat meekrijgen van een man of een vrouw. Van onze leerkrachten mogen wij verwachten dat zij een breed pakket aan lesmateriaal aanbieden.

Dat betekent dat de juffen net zo goed techniekonderwijs moeten kunnen geven. Dat is simpelweg onderdeel van hun professie. En bij ons zijn daar heel veel goede voorbeelden van bekend.

We weten dat het voor een latere carrière in de technieksector van belang is dat kinderen op de basisschool al met techniek in aanraking komen. Onze economie vraagt daar ook om: in de komende decennia is het de verwachting dat de behoefte aan technici fors toeneemt. Technologie zal in de toekomst uit geen enkel beroep weg te denken zijn.

Aandacht maakt het verschil

Gelukkig wordt het onderdeel wetenschap & techniek op alle pabo's ingevoerd en besteden sommige pabo's in het curriculum ook al aandacht aan verschillen tussen mannen en vrouwen. Recent onderzoek van VHTO, het landerlijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek laat de voordelen zien. Als een leerkracht wetenschap en techniek leuk en spannend weet te brengen, met aandacht voor verschillende interesses van alle jongens en meisjes, heeft dat direct effect op de houding van leerlingen ten aanzien van bèta- en technisch onderwijs.

Mannen kunnen zo'n rol vervullen, vrouwen net zo goed. Zeker voor meisjes die nog steeds relatief weinig voor een opleiding in de techniek kiezen.

Laten we ophouden techniek tot het exclusieve domein van de man, de leraar, de meester te rekenen. Zowel mannen als vrouwen die voor de klas staan, moeten kinderen op de basisschool in aanraking laten komen met techniek. En hun leerlingen natuurlijk ook gewoon laten kleien.

Leerlingen bekijken de werking van een 3D-printer op de 'school voor de toekomst' tijdens een pilot op de Jozefschool. Foto ANP

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden