De meest succesvolle YouTube-kanalen

Cara Hartmann in het YouTube-filmpje Debbie loves cats. Beeld
Cara Hartmann in het YouTube-filmpje Debbie loves cats.

Beroemdheden schitteren niet alleen op filmdoeken of televisieschermen, ook YouTube heeft zo zijn beroemdheden. YouTube-sterren als Ray William Johnson en Rhett McLaughlin & Link Neal ontdekten niet alleen een creatieve uitlaatklep, maar ook een ideaal kanaal voor zelfpromotie.

De best bekeken kanalen op YouTube hebben miljoenen abonnees. Hieronder een aantal van deze YouTube-hits.

Debbie loves cats
Een jonge, typisch Amerikaanse blondine doet voor het eerst aan online dating, maar wordt een tikje té emotioneel wanneer ze het over haar liefde voor katten heeft. In werkelijkheid is dit een hilarische parodie van mensen die datingsites als eHarmony gebruiken om er hun diepste geheimen aan toe te vertrouwen. Het filmpje, dat meer dan 16 miljoen keer bekeken werd, komt uit de koker van YouTube-ster Cara Hartmann, die haar eigen YouTubekanaal heeft. Ook in andere filmpjes profileert Cara zich als YouTube-comedienne.

Google, please hire me
Een YouTube-filmpje als sollicitatiebrief: het idee van Matthew Epstein, een product marketing manager uit Atlanta, gespecialiseerd in online marketing en digitale strategieën. Met een plaksnor op schenkt Epstein zichzelf een glas whisky in en licht zijn sollicitatie toe in een grappig en over de top filmpje. Epstein riep ook de website googlepleasehire.me in het leven. Google lijfde hem niet in, maar vele andere bedrijven deden dat wel. Het filmpje werd al 800.000 keer bekeken.

Equals Three
Het meest bekeken kanaal op YouTube, goed voor bijna vijf miljoen abonnees en een miljard clicks op de filmpjes, staat op naam van Ray William Johnson. Zijn video's zijn miljoenen keer bekeken en leveren honderdduizenden dollars op. Op geheel eigen, vooral drukke, wijze bespreekt de man elke maandag en donderdag in het programma Equals Three grappige internetfilmpjes. Het programma werd zo populair dat er zelfs een Spaanse versie van kwam, waar Johnson aan mee werkte.

Pedofielen lastiggevallen door 'pedophilophiles'
'Volgens een recente studie van de Universiteit van Leiden, wordt een toenemend aantal pedofielen seksueel lastig gevallen door mannen die zich aangetrokken voelen tot hen.' Het is een van de typische reportages van de satirische nieuwssite De Speld. Andere filmpjes van hun hand: 'Fileprobleem waarschijnlijk gevolg van teveel auto's', of: 'Heroïne is het beste middel om adhd-kinderen te kalmeren.' Het pedofielenfilmpje werd 'slechts' 150.000 keer bekeken, maar De Speld wist wel door te dringen in de wereld van de reguliere media. Zo kreeg 'journalist' Diederik Smit een programma op Radio 1 en publiceert De Speld elke woensdag in de gratis krant Dagblad De Pers.

Harry Potter-song van Rhett & Link
Het duo Rhett & Link doet aan wat ze zelf 'internetainment' noemen. Ze maken satirische videoclips, commercials en stopmotion-films. Hun YouTube-kanaal heeft bijna 800.000 abonnees. Samen vormen ze het prototype van de YouTube-entrepreneur die dankzij een combinatie van humor en commercieel inzicht kan leven van internetfilmpjes. Zo laten zij hun video's sponsoren. De Harry Potter-song, waarin beide heren samen met een meisje hun liefde bezingen voor Harry Potter, werd al meer dan 400.000 keer bekeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden