De luchtvaart heeft er een nieuwe reus bij

American Airlines, na fusie met US Airways, wereldwijd de grootste maatschappij

Met de fusie van American Airlines en US Airways ontstaat de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Het nieuwe bedrijf heeft 40 miljard omzet en gaat vliegen met meer dan 900 toestellen.

Over de samenwerking is meer dan een jaar gesteggeld. American Airlines is eigendom van de eind 2011 bankroet verklaarde houdstermaatschappij AMR en had daar geen toekomst. De schuldeisers drongen sinds augustus vorig jaar aan op verkoop van American aan US Airways en zij krijgen nu een belang van 72 procent in de nieuwe combinatie. De bestuursvoorzitter van US Airways, Doug Parker, wordt de hoogste man, maar het nieuwe bedrijf gaat American Airlines heten.

Op de Amerikaanse markt zijn er na een golf van fusies en overnames nog vier grote luchtvaartmaatschappijen over. Delta nam Northwest Airlines over. Continental kwam onder de hoede van United Airlines en AirTran Airways vond onderdak bij Southwest. Samen met het nieuwe American Airlines hebben deze concerns driekwart van de Amerikaanse markt in handen.

Doordat de bedrijven nu groter zijn vliegen zij op meer bestemmingen en kunnen zij met name zakelijke klanten meer bieden. Tegelijkertijd hebben de bedrijven het aanbod van stoelen in vliegtuigen teruggebracht. Door de schaarste zijn de prijzen van vliegtickets gestegen. Consumentenorganisaties in de VS zijn bang dat door de nieuwe fusie de prijzen verder gaan oplopen. Maar een vertegenwoordiger van de luchtvaartsector reageerde gisteren met de berekening dat de prijzen sinds 2004, gecorrigeerd voor inflatie, zijn gedaald met 1 procent.

Het oude American Airlines is twee keer zo groot als US Airways. Maar de verliezen bij American stapelden zich op; in de tien jaar tot 2010 werd in totaal 12 miljard dollar aan rode cijfers in de boeken geschreven. De afgelopen decennia werd er regelmatig gestaakt. De bonden verweten de directie mismanagement. De directie verweet de werknemers vast te houden aan te hoge lonen. Na het faillissement in november 2011 werd nog 2,8 miljard verlies geleden. US Airways ging het de afgelopen jaren voor de wind. Vorig jaar werd 637 miljoen dollar winst gemaakt.

Het gaat nog zeker twee jaar duren voordat de twee luchtvaartmaatschappijen in elkaar zullen zijn geschoven en onder één logo opereren. Het nieuwe American Airlines zal deel gaan uitmaken van een wereldwijd samenwerkingsverband One World. De partners in deze groep nemen elkaars passagiers mee en dat versterkt hun netwerk. Tot One World horen ook British Airways, Iberia en Japan Airlines.

Air France KLM is ondergebracht in een andere groep met onder meer Delta Airlines.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden