De Laro (anno 1948) is niet meer

Landrover produceert de klassieker niet meer, maar conserveert 'em.

Het doek is gevallen voor de oer-Landrover. Na 68 jaar met pensioen. Sinds de Britse terreinwagen in 1948 zijn werelddebuut maakte op de AutoRAI in Amsterdam, zijn er ruim twee miljoen gebouwd. De onverwoestbare, nooit 100 procent waterdichte auto met duidelijk zichtbare laspunten, hoort in de Galerij der Groten van de automobielindustrie. Ontwikkeld in vervlogen koloniale tijden, geëindigd in handen van de Indiase fabriekseigenaar Tata.

Rond de Laro, zoals Nederlandse militairen de auto liefkozend noemen, hangt een geur van militaire geschiedenis en safaritochten. De auto werd pal na de Tweede Wereldoorlog door fabrikant Rover ontwikkeld met Amerikaanse oorlogsjeeps als inspiratiebron. Het werd een klassieker die de opbloei en ook de neergang van de Britse personenautoindustrie trotseerde, de laatste jaren onder de naam 'Defender'. De Wellington-boot onder de auto's.

Het is verleidelijk de oude Landrover te bewieroken met dat Britse gevoel voor historie en vergane glorie. Maar zowel terreinauto's in het algemeen als Britse auto's in het bijzonder hebben de neiging lang te leven. De ouwe Mini ging ook een eeuwigheid mee. Morgan bouwt nog steeds sportwagens volgens de vooroorlogse receptuur. En denk eens aan de concurrenten: de Lada Niva (anno 1978) en Mercedes-Benz G (1979) zijn nog volop in productie.

Intussen is het Landrover-merk door Tata gereïncarneerd tot bouwer van luxe terreinwagens met als alfamannetje boven op de rots een Chelsea-tractor: de even luxe als populaire Range-rover. Ook de andere hippe modellen met Landrover-badge lijken er vooral te zijn om niet in de modder te spelen - al kunnen ze het natuurlijk wel. Want de paardentrailers zullen toch ergens door moeten worden voortgetrokken.

Landrover zegt aan een opvolger te werken. Intussen verzamelt de fabrikant reisverhalen. Opdat wij niet vergeten. Het gezegde 'Some soldiers never die, they just fade away' gaat niet op. Landrovers zullen decennia onder ons blijven. Niet alleen vanwege duizenden sleutelaars wereldwijd. Landrover begint een eigen Heritage-programma waardoor in de loop van dit jaar gerestaureerde klassiekers in de showrooms zullen verschijnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden