De kwetsbaarheid achter de pose

BELINDA VAN DE GRAAF

A strange love affair with ego

Regie: Ester Gould

****

Ester Gould worstelde met de zelfmoord van haar twee jaar oudere zus, die aan een narcistische persoonlijkheidsstoornis leed. Ze besloot de psychische aandoening te onderzoeken in een avondvullende documentaire, niet met foto's en filmpjes uit het familie-archief, of met allerlei deskundigen en getuigen.

De regisseuse had een origineler idee: de aandoening belichten door een handvol meisjes en vrouwen te volgen die dezelfde eigenschappen hebben als haar zus. Het leverde de debutante op het afgelopen documentaire festival IDFA de prijs op voor de beste Nederlandse documentaire.

Meteen al aan het begin heeft de film iets hypnotiserends. Ester Gould neemt ons mee naar haar eigen kindertijd, toen haar zus Rowan Gould haar grote held was. De beelden van spelende kinderen, opgenomen in Schotland, de geboortegrond van de zussen, zijn uit het hier en nu, maar krijgen door de subtiele tekstregels die zo nu en dan verschijnen, (auto)biografische lading. "Mijn wilskrachtige zus Rowan die in zichzelf geloofde", aldus Gould, "ik wilde zoals haar zijn."

En terwijl het Schotse meisje uit beeld huppelt, wandelt een mooie, rossige kunstacademiestudente ons tegemoet. Achter het Londense feestbeest dat met kleding en make-up zorgvuldig aan haar imago werkt, blijkt later een boel twijfel schuil te gaan. En anders verraden haar afgekloven nagels dat wel.

Hier openbaart Gould al iets meer van de narcistische paradox, waarbij het uitstralen van veel zelfvertrouwen juist een gebrek aan eigenwaarde moet verdoezelen.

Een andere geportretteerde jonge vrouw vertelt dat het niet zo goed met haar gaat: "Gisternacht op twee oploskoffies een feestje gevierd in mijn huis. Het was eigenlijk heel triest. Ik ging iedereen 'appen' dat het hier zo geweldig was, enzo." Social media worden gebruikt om te poseren, om een beter en belangrijker beeld van onszelf op te roepen, leren we tussendoor.

Het verfrissende is dat Gould dat niet veroordeelt, zoals ze ook niet misprijzend doet over narcisten. Ze wil achter de pose kwetsbaarheid laten zien. Daar slaagt ze in met een overrompelend inventieve en ontroerende film waarin de regisseuse afwisselend optreedt als interviewer, psycholoog en detective.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden