De kunst van het afdalen valt te leren, voor wie durft

Chris Froome tijdens zijn afdeling naar Luchon in 2016.Beeld YouTube

Als een renner niet tijdens het klimmen een gat tussen hemzelf en de concurrentie slaat, zal hij er de afdaling voor moeten gebruiken.

Er wordt weinig over gepraat. Het is soms alsof het woord niet bestaat. Maar afdalen kan een discipline zijn waarin verschillen ontstaan, in een Tour de France waarin het volgens renners van Sky en Sunweb wachten is op sneaky aanvallen.

De aanval in de afdaling kan lonen. Chris Froome won in precies dezelfde aankomstplek als vandaag, Bagnères-de-Luchon, twee jaar geleden door juist in een afdaling weg te rijden. Tom Dumoulin initieerde deze Tour in de afdaling zijn aanval in de tweede Alpenrit. Hij kende de afzink van de Cormet de Roselend, wist dat hij op een gevaarlijk deel vooraan wilde zitten en toen hij daar doorheen was, had hij opeens een voorsprong.

De meeste aandacht op de rustdag ging uit naar de opmerkelijk korte rit van 65 kilometer naar de top van de Col de Portet op woensdag. Maar vandaag en vrijdag is de aankomst in het dal. Wellicht ligt de kans op tijdwinst wel niet bergop, maar bergaf. Dat roept de vraag op: wat maakt een daler goed?

Zinloos zonder aanleg

Je kunt dalen 100 procent leren, zegt Sunweb-ploegleider Tom Veelers. Tom Dumoulin trainde op afdalingen tijdens het winterkamp van de ploeg, en onlangs ook nog met zijn teamgenoten Soren Krach Andersen en Simon Geschke in La Plagne. Ook Lotto-Jumbo is ermee bezig. Ploegleider Nico Verhoeven: "Al leer je het ook tijdens de koers zelf."

Maar alle training is zinloos als je er geen aanleg voor hebt, zegt Veelers. "Je moet wel durven, niet bang zijn om hard naar beneden te gaan op een kleine fiets met twee dunne wielen." 

Durf dus, maar de techniek is ook belangrijk. De afdalingen van de Portillon (vandaag) en de Aubisque (vrijdag) kunnen soepel gereden worden door de juiste lijnen te rijden. Je kunt beter een tien meter langere bocht rijden, als je maar genoeg snelheid behoudt, zegt ploegleider Verhoeven. "Tien kilometer per uur verliezen en daarna weer optrekken, dat kost veel meer tijd én energie."

De truc om dalen te trainen is niet om zo snel mogelijk te gaan, zegt Verhoeven. "Je moet zo lang mogelijk hetzelfde tempo aanhouden." Iemand als Robert Gesink moest dat in zijn jonge jaren leren. Hij reed op trainingen altijd hard omhoog en wachtte in afdalingen op zijn teamgenoten.

De weg kennen

Een belangrijk onderdeel van naar beneden rijden is ook het kunnen inschatten hoe een bocht loopt. Wie de bochten kent, weet wanneer hij wel of niet kan remmen. Het klinkt logisch, maar dat is niet zo simpel. Wielrenners hebben vaak geen tijd, of nemen die niet, om een afdaling te verkennen.

Sunweb heeft de afdalingen alleen vanuit een auto gefilmd. Opvallend, omdat Dumoulin toch zei wel blij te zijn dat hij de Alpenrit had verkend. Zijn aanval toen deed hij omdat hij weg kende, gaf hij toe.

Dumoulin, wel fan van 'etappes waar de finish na een afdaling ligt', reed zelf niet in de Pyreneeën. De beelden van de afdalingen zijn deze keer genoeg, aldus Luke Roberts, die de auto met camera bestuurde. Of renners ze zelf wel of niet hebben verkend, maakt weinig verschil, vindt hij. "Iemand die volle bak gaat, kijkt niet op een bocht beter of minder goed kennen."

Kruijswijk verwacht niet te veel tijdverschillen in de afdalingen die komen ("De weg is misschien wel technisch, maar heel breed"), maar blijft op zijn hoede. "Er zullen altijd renners proberen weg te rijden. Dan is het kennen van de bochten toch echt wel handig."

Hier leest u meer over de Tour de France 2018, zoals 'Hoe kraak je de code van Team Sky?'

Lees ook:

Kick Hommes verslaat de Tour voor Trouw: 'Ik wil andere dingen laten zien dan de winnaar'

Sportverslaggever Kick Hommes verslaat dit jaar voor Trouw de Tour de France. Hoe is het om de Tour van zo dichtbij mee te maken? En hoe bepaal je bij zo'n groot sportevenement wat je wel en niet opschrijft?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden