De kroeg die alleen biertjes tapt gaat het niet redden

Cafés moeten volgens horeca-adviseur Roel Netten meer organiseren om klanten te trekken: een pubquiz, concert

Dat het slecht gaat met het bruine café, hebben kroegeigenaren deels aan zichzelf te wijten. Ga met je tijd mee, organiseer quizzen, concerten of bridgeavonden, zegt horeca-adviseur Roel Netten.

Vorige week meldde het CBS dat de doorsnee bruine kroeg met biljarttafel, gokkast en stamgasten aan de bar het niet meer redt. De cafés draaien 7 procent minder omzet dan in 2007, terwijl de consumptieprijzen met ruim een kwart zijn gestegen. Sinds dat jaar kromp het aantal cafés van 13.000 naar 11.000. De cijfers staan in groot contrast met die van restaurants en hotels. Zij draaien weer alsof er nooit een crisis is geweest.

Dat het slecht gaat met de kroegen, komt doordat de uitbaters niet met de tijd zijn meegegaan, zegt Netten. "De waard die alleen biertjes tapt gaat het snelst ten onder", denkt hij. "De meeste cafés zijn amper van elkaar te onderscheiden. Dat was geen probleem toen mensen nog veel te besteden hadden en weinig verwachtingen hadden. Nu er meer op de portemonnee wordt gelet, moet een cafébezoek meer beleving opleveren." Volgens Netten moet een café daarom meer organiseren. "Een pubquiz, concert of bridgeavond trekt mensen die anders niet komen."

Boy van Looijen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in Zuid-Holland-Zuid, ziet ook dat cafés te ouderwets zijn. Hij sprak er deze week over met zijn collega's op de Horecava, de beurs voor hotels, restaurants en cafés.

"De kroeg is niet meer de ontmoetingsplek die ze ooit was. Via sociale media is iedereen al op de hoogte van elkaars leven." Cafés die nu starten pakken het slimmer aan met een uniek concept en een hip interieur, zegt Van Looijen. "Er wordt vaak gedacht dat dat alleen jongeren trekt, maar dat is niet zo."

De horecadeskundigen zijn verdeeld over wie de grootste concurrent van het café is. Volgens Roel Netten is dat de niet-traditionele horeca. Daar vallen festivals en braderieën onder. "De foodtruckfestivals zijn daar een goed voorbeeld van. Mensen gaan na een festival, waar ze zichzelf vol hebben gegeten en gedronken, niet meer naar de kroeg voor een biertje."

Van Looijen van KHN ziet de horeca juist profiteren van grote evenementen in de buurt. Hij ziet in de 'ondergebrachte' horeca een grote bedreiging: boekwinkels, ateliers en vergaderlocaties die ook eten en drinken serveren. Vaak beschikken zij niet over de vergunningen die horecabedrijven wel hebben.

Van Looijen vindt dit oneerlijke concurrentie. "Een café heeft niet de bevoegdheid om goederen te verkopen. Maar de detailhandel kan wel drank en eten verkopen." Ook sportclubs zijn een doorn in het oog van de horeca. Zij kunnen de prijzen van drank laag houden, omdat ze gesubsidieerd worden.

Naast de problemen waar kroegeigenaren zelf iets aan kunnen doen, hebben zij de afgelopen jaren het bezoek ook terug zien lopen door maatregelen uit Den Haag en Brussel. Zo werd in 2008 het rookverbod van kracht en bleven veel rokers weg. In 2014 moesten de kroegeigenaren afscheid nemen van veel 16- en 17-jarigen, omdat zij geen alcohol meer mogen kopen. Ook de stijgende bierprijzen maken het de kroeguitbater moeilijker. De gemiddelde prijs van een fust bier van een grote brouwer steeg de afgelopen tien jaar met 60 procent. De bierprijzen in de supermarkt stegen veel minder.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden