De Kracht van Herhaling

Kindertelevisie blinkt uit in herhaling. De kracht van herhaling weliswaar, want hoe vaker iets aan kinderen wordt getoond, hoe beter ze het begrijpen en hoe sneller ze het weer zullen herkennen. De Teletubbies bijvoorbeeld, een beter voorbeeld van de kracht van herhaling kan bijna niet worden bedacht. Tinky Winky, Dipsy, Lala en Po doen in de reguliere uitzendingen (dus niet op de dvd’s die te koop zijn in speelgoedwinkels) alles minstens twee keer. Opeens roepen ze dan ‘Nog een keer’ en daar gaan ze weer, met exact hetzelfde kunstje als van een minuutje geleden.

De Teletubbies hebben, hoe raar die wezentjes er ook uitzien, hoe vreemd ze ook klinken en hoe naïef ze ook overkomen, een bepaalde magie. Ze stralen kinderlijkheid uit en dat doet het goed bij de jongsten onder ons. Tot in de kleuterjaren (tot 6 jaar) vinden veel kinderen dat paarse, groene, gele en rode poppetje geweldig. Hun stemmetjes zijn baby-achtig en het zonnetje op hun immer vrolijke planeet is een schaterlachende baby. Magisch, ook voor veel ouders; de Teletubbies-dvd’s schijnen het goed te doen, evenals de Teletubbiesknuffels en al het andere Teletubbiesspeelgoed. Ook de marketing lijkt goed geslaagd. En dat terwijl er nog genoeg ouders zijn met kleine kinderen die de vier buitenaardse vreemdelingen hekelen.

Maar de kracht van herhaling zit helaas ook in het ritme van de uitzendingen. Het komt geregeld voor dat dezelfde uitzending een paar dagen na elkaar wordt uitgezonden. Alsof kinderen dat niet door hebben. De kleinsten waarschijnlijk niet, maar de oudere peuters en kleuters zijn niet te vangen voor die eeuwige marketingtruc van herhaling. Dat geldt overigens niet alleen voor de Teletubbies, ook andere kinderseries worden vaak herhaald, soms wel drie dagen achter elkaar.

Op de publieke zenders worden dagelijks verschillende kinderprogramma’s gebracht van ’s morgens vroeg tot laat in de middag. Wel is het zo dat hoe ouder de doelgroep, des te later het programma. Zo is er ’s morgens onder meer Bumba, Teletubbies en Hopla voor de jongste kinderen, gevolgd door Tweenies, Het Zandkasteel, Piet Piraat en Kabouter Plop met daarna Samson en Gert en Mega Mindy en dan laat in de middag bijvoorbeeld SpangaS, voor de jongste pubers.

Opvallend is dat de meeste, zo niet alle, kinderprogramma’s niet uit Nederland komen. Ze worden voor een groot deel geproduceerd door Belgen (Studio 100), Britten en Fransen. De programma's van het Vlaamse trio K3 en het Vlaamse duo Samson en Gert zijn daar duidelijke voorbeelden van. Gelukkig blijven Nijntje en haar vriendjes, Sesamstraat, het School TV Weekjournaal en Koekeloere van Nederlandse makelij. Ook al is Nijntje een internationaal product geworden, is Sesamstraat dat al jaren en is het afhankelijk van de omroep of ze genoeg geld hebben om zelf programma’s te produceren en anders series in te kopen. Als een programma in een andere taal is, wordt dat gewoon in het Nederlands nagesynchroniseerd, net alsof het zelf gemaakt is.

Ook worden veel series van vroeger herhaald op de Nederlandstalige zenders. Zoals Barbapapa, de Smurfen, Pippi Langkous (zowel de filmserie als de tekenfilm), The A-Team (ook een jeugdserie), De Fabeltjeskrant en de Film van Ome Willem. Ook deze programma’s doen het nog steeds goed bij ouders met jonge kinderen. Noem het jeugdsentiment of gewoon leuke televisie, deze series trekken nog steeds veel kijkers, zowel jong als oud.

De kinderprogramma’s voor de kleintjes zijn het leerzaamst. De ‘grotere’ series zijn meer vervuld van spanning en sensatie, de verhalen zijn beter, uitgebreider en ingewikkelder. Maar van de series voor de jongste kids kunnen de kinderen het meeste leren: kleuren, taal, rekenen, het leren omgaan met elkaar, samen spelen, samen leren, al deze zaken komen in de op het eerste gezicht eenvoudige kinderseries aan bod. Daar helpt ook weer die kracht van herhaling aan mee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden