De koninklijke creditcard werd gezien en gehoord

Het wordt al het grootste persschandaal in geschiedenis van Denemarken genoemd. Het roddelblad Se og Hør (Zien en Horen) heeft tussen 2008 en 2012 toegang gehad tot creditcardgegevens van royals en bekende Denen. Het blad betaalde een IT-specialist die sms'jes stuurde met informatie over financiële transacties. Zo kon het blad zien waar de toekomstige koning en koningin een nieuwe garderobe aanschaften, waar filmsterren een koffie verkeerd dronken en politici een hotelkamer betaalden.

Het blad kon op deze wijze onthullen dat een bekende politicus een affaire had met een tv-presentatrice (ze waren samen in Berlijn). En hun fotografen op de lichtgeklede Deense prinses Marie afsturen, omdat haar echtgenoot had getankt (bij een strand in Frankrijk). De aankoop van een sixpack door de toenmalige premier Lars Løkke Rasmussen leidde tot een artikel over zijn 'alcoholmisbruik'. Op dezelfde manier wisten de ijverige journalisten de geheime bestemming van de huwelijksreis van prins Joachim te achterhalen (Canada). Koningin Margrethe bleef als enige royal uit de wind. Waarschijnlijk omdat ze geen creditcard heeft.

Het schandaal kwam aan het licht na publicatie van een slecht geschreven roman van een ex-journalist van het blad, waarin hij de werkwijzen van het fictieve blad Set og Hørt (Gezien en Gehoord) beschrijft. "We hadden geen grenzen", vertelde de journalist, die het boek schreef uit wraak, omdat hij was ontslagen. Diverse toenmalige collega's hebben inmiddels het gebruik van de omstreden praktijken bevestigd. De informant, die door de journalisten de 'ssst-ssst bron' werd genoemd, is op non-actief gesteld.

Net zoals in de populaire Deense serie 'Borgen' zijn in het echt politiek en media nauw met elkaar vervlochten. De hoofdredacteur van Se og Hør die destijds de informant contracteerde, was vroeger een vooraanstaande spindoctor en tot voor kort politiek tv-commentator. Het schandaal komt hard aan in Denemarken, waar de mediabranche zich altijd op de borst heeft geklopt vanwege de 'terughoudende' roddelpers. Volgens mediaspecialisten is de zaak ernstiger dan het afluisterschandaal bij het Britse News of the World, dat in 2011 werd opgeheven, omdat het om het systematisch in de gaten houden van gevoelige persoonlijke informatie gaat.

Terwijl de Deense politie de zaak onderzoekt, komen er elke dag nieuwe onthullingen. Een fotograaf tipte de creditcardfirma al een jaar geleden over het lek, maar het bedrijf deed niets met die informatie. Dit weekeinde mengde ook klokkeluider Edward Snowden zich in het debat. "Er gebeuren grote dingen in Denemarken", schrijft hij in een open brief aan een Deense krant. "Dit laat weer zien dat onze rechten op het spel staan totdat het Deense parlement actie onderneemt en het probleem van de massaspionage tot de bodem uitzoekt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden