Interview

De koers van TomTom stuitert op de beurs

Auto met camera-apparatuur van TomTom voor updates in het navigatiesysteem. Beeld Hollandse Hoogte / Michiel Wijnbergh Fotografie

De wegwijskastjes van TomTom kampen met moordende concurrentie van onder meer Google Maps. Een interview met topman Harold Goddijn over een turbulente week.

Het is onrustig rondom navigatiebedrijf TomTom. De Nederlandse multinational (4700 werknemers, kantoren in 37 landen, jaaromzet: ruim 900 miljoen euro) stuiterde op de beurs in amper een week van laag naar hoog.

Eerst nam de koers een milde duikvlucht nadat Renault en zijn partners Nissan en Mitsubishi aankondigden voor concurrent Google Maps te kiezen als wegwijskastje in hun modellen. Enkele dagen later herstelde het bedrijf van topman Harold Goddijn zich weer, toen bekend werd dat het bedrijfsonderdeel Telematics 'tegen het licht' wordt gehouden. Wat zoiets betekent als: verkopen ligt voor de hand.

Goddijn, CEO en mede-oprichter van TomTom, heeft een loodzware klus aan het leiden van een bedrijf dat zich voortdurend moet aanpassen aan zeer onvoorspelbare marktomstandigheden. Als hij met de krant spreekt, is hij net onderweg naar de opening van een nieuw TomTom-kantoor op de High Tech Campus in Eindhoven. Het ontwikkelingscentrum, waar driehonderd mensen komen te werken, ging vrijdag in bedrijf.

Het was me het weekje wel. Hoe gaat het met TomTom?

"Het gaat prima. Nooit een saai moment, zullen we maar zeggen. Dat is ook inherent aan de hightech-branche, die natuurlijk constant aan het veranderen is."

In welke markt moet TomTom opereren? Wat is het strijdtoneel, met welke spelers moeten u afrekenen?

"Nou, afrekenen hoeven we met niemand. Maar mensen vergeten wel eens dat wij niet alleen bezig zijn met kaartenmakerij. Het gaat er ons om wat je op basis van die kaarten kunt doen. En dat is veel. Wij ontwikkelen niet alleen toepassingen voor de automotive, maar ook sportapps en fitnesshorloges en we leveren software aan publieke diensten van de overheid, bijvoorbeeld rondom verkeersinformatie. We hebben klanten als Microsoft, Apple en Tesla, maar als je alle bedrijfjes die we bedienen bij elkaar optelt, geven die ons in totaal een sterke positie."

Harold Goddijn, CEO en mede-oprichter van TomTom. 'Nooit een saai moment zullen we maar zeggen.' Beeld ANP

Toch verloor u deze week een goede klant aan Google: Renault en zijn partners Nissan en Mitsubishi zien meer in Google Maps. Hoe komt zo'n verlies binnen?

"Dat is natuurlijk een belangrijk verlies voor ons. Het dwingt ons tot nadenken. Als een grote klant Google binnenlaat, geeft hij daarmee veel uit handen. Maar wij weten ook dat het in de auto-industrie een doodzonde is om slechts één leverancier te hebben, omdat een autofabrikant zich daarmee te afhankelijk maakt. Wij verwachten dan ook niet dat de Renault-alliantie ons helemaal de rug toekeert."

Maar waarom kiest de 'Renault-groep' voor Google Maps?

"Daar ga ik niet over speculeren."

Zit TomTom wel scherp genoeg op die extreem beweeglijke markt waarin u opereert?

"Dat denk ik wel. De navigatiesector speelt zich voor een belangrijk deel af aan de westkust van de VS, en daar hebben wij veel mensen zitten. Wij hebben genoeg inzicht in wat er gebeurt. Of het nu gaat over Noord-Amerika, Europa of Azië, wij hebben bijna alle grote autofabrikanten ter wereld op een of andere manier als klant."

TomTom is beursgenoteerd, ontwikkelingen hebben direct effect op de waarde van uw bedrijf. Wordt u niet zenuwachtig van al dat geschommel op de beurs?

"Nou, leuk vind ik het niet. Maar ook dat hoort bij deze branche."

U maakte deze week bekend dat TomTom zijn divisie Telematics, een dienst die als het ware toezicht houdt op het gebruik van voertuigen, misschien gaat verkopen. Stel, u vindt een koper, wat gaat TomTom dan met het geld doen? Zien bijvoorbeeld aandeelhouders daar nog iets van terug?

"Die beer is nog niet geschoten, dus daar kan ik echt nog niks over zeggen."

Waar gaat TomTom op termijn het geld mee verdienen?

"Dat zal zijn met een hele lange lijst aan toepassingen. Van ADAS ( Advanced Driver Assistance Systems, red.) tot aan software voor zelfrijdende auto's. Onze ADAS-kaarten en -technologieën, die als rij-assistent in de auto fungeren, zijn zeer geavanceerd. Wij hebben daarin een leidende positie en zullen die verder uitbouwen."

Lees ook: 

Druk op Elon Musk om terug te treden bij Tesla

De Amerikaanse beurswaakhond SEC wil dat Elon Musk niet langer het beursgenoteerde bedrijf Tesla, van de elektrische auto's, leidt.

Moet ik als bijrijder altijd wakker blijven?

Beatrijs Ritsema beantwoordt elke week prangende vragen over hoe het hoort - of juist niet hoort.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden